Recensie: Sophie McKenzie – 1 seconde

Recensie: Sophie McKenzie – 1 seconde

Het leven van Charlie verandert in één klap als haar moeder omkomt bij een bomaanslag op de markt in Londen. Maanden later ontmoet ze Nat, die net als zij moet leven met de vreselijke gevolgen van die dag. Eindelijk iemand die haar begrijpt. Maar hoe dichter ze bij hem komt, hoe meer Charlie het vermoeden krijgt dat er iets niet klopt. Wat weet Nat over de bomaanslag wat hij niet vertelt?

ISBN: 9789026151439 – Uitgeverij De Fontein  – Aantal pagina’s: 384 – Jeugdthriller

*****

4 van de 5 sterren – Mabel

‘Bloedstollend spannend vanaf het eerste woord.’

*****

De personages in 1 seconde worden door McKenzie heel goed omschreven. Vooral Charlie, en haar woede, komen tot leven. Dit komt mede door haar woede en verdriet om haar verloren moeder en hoe haar omgeving hierop reageert. Nat daarentegen verloor zijn broer tijdens de aanslag. Hoewel Charlie vooral boos is, probeert Nat juist te ontdekken wat er nou echt is gebeurd op die dag.
— Mabel

*****

1 seconde speelt zich af in het hedendaagse London. McKenzie belicht maatschappelijke onderwerpen, zoals aanslagen en extremisme. Toch wordt dit op een luchtige manier beschreven, waardoor het verhaal niet te zwaar aanvoelt. Vanaf de eerste bladzijde wordt je meegesleept in het leven van Charlie en Nat.
— Mabel

*****

1 Seconde is een boek dat je in recordtempo uit kunt lezen. De korte hoofdstukken, afwisselend tussen Nat en Charlie, met telkens een kleine cliffhanger op het einde, maken het lastig om weg te leggen. Daarnaast speelt de auteur ook met de verwachtingen en weet ze de lezer continu op het verkeerde been te zetten. In het eerste deel van het verhaal vond ik dit wat langdradig overkomen, maar vanaf het tweede deel wordt de spanning flink opgevoerd.
— Mabel

‘WHAM! De knal blies me omver. Ik kwam hard met mijn rug op de vloer terecht. Naar adem snakkend lag ik daar, totaal verbijsterd. Wat was er aan de hand? Om me heen werd er geroepen en geschreeuwd. Een sirene loeide, Voetstappen denderden voorbij, terwijl ik me op mijn ellebogen hees. Twee of drie gangpaden verderop steeg er rook op tussen de kramen. Was het een gasexplosie geweest? Een ongeluk? Een bom?’

1 seconde leest het fijnst als je even wil ontsnappen aan de wereld om je heen, bijvoorbeeld in de trein op een regenachtige dag.

50%

50%