Recensie: Elske Doets – Het lef om gelukkig te zijn

“Onze moderne, digitale maatschappij is druk en ingewikkeld. Gelukkig heeft iedereen, niemand uitgezonderd, een ultieme droom die zich niets aantrekt van de opdringerige eisen van de buitenwereld. Die droom is daarom een betrouwbare raadgever bij het maken van persoonlijke keuzes.

Elske Doets, Zakenvrouw van het Jaar 2017, is zelf altijd hartstochtelijk trouw gebleven aan haar dromen. Ze streeft steevast naar uitmuntendheid in plaats van overvolle werkweken, en is zodoende uitgegroeid tot een topondernemer, die haar bedrijf en gezinsleven uitstekend weet te combineren. Het ogenschijnlijke gemak waarmee ze werkt, groeit en anderen inspireert, springt in het oog.

Elske, van nature een observator en vragensteller, snapt als geen ander in welk speelveld je als mens terechtkomt. In ‘Het lef om gelukkig te zijn’ toont ze aan de hand van haar eigen ervaringen en die van anderen hoe je te midden van stress en scoringsdrang in contact blijft met jezelf, je verlangens en je intuïtie. Tenslotte kun je alleen zo tegenwicht bieden aan krachten die status en financieel resultaat boven levensgeluk stellen. Met haar kritische en heldere blik op de onrustige tijdgeest van nu laat ze overtuigend en op geheel eigen wijze zien hoe je kunt bouwen aan een carrièrepad waarin jij als uniek individu steeds tot je recht komt.”

ISBN: 9-789044-637410 – Uitgeverij Prometheus – Aantal pagina’s: 167 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Marjolein

‘Gelukkig worden ontdaan van alle mystiek: dit boek geeft je een helder, realistisch en nuchter kompas’

*****

We worden overspoeld door zelf-hulp boeken: de een na de ander komt ons vertellen hóe we dan toch echt heel erg gelukkig gaan worden. Dit boek is als het ware een frisse wind in de chaos, het breekt met de vele clichés die zelf-hulp boeken rijk zijn. Gelukkig worden is ook gewoon gedreven zijn en hard werken – en niet meegaan in omdat-het-zo-moet. Je krijgt veel tips en ideeën, die worden gebracht in anekdotes en ervaringsverhalen. Daardoor wordt helder dat er geen kant-en-klare formules zijn en dat je – alle hulpboeken ten spijt, echt zelf moet onderzoeken wat voor jou werkt. Geen model volgen, geen kant en klare oplossingen uitproberen, maar je eigen weg uitproberen. En daarbij ga je echt een paar keer (flink) onderuit. Geluk is dan ook geen staat van zijn, maar een enerverend proces, dat komt en gaat. Dit boekje kan daarbij een goede steun in de rug zijn. Het gaan dan ook de deur niet uit, maar op mijn boekenplank om af en toe even op terug te vallen.
— Marjolein

*****

Elske Doets is recht door zee en zeer openhartig. Ze vertelt in een prettige, open stijl wat zij ervan vindt. Door alle persoonlijke anekdotes is het net of je met haar in gesprek bent. Het boekje leest daarom vlot uit – maar nodigt tegelijk uit om sommige stukken opnieuw te ‘bezoeken’.
— Marjolein

“En de topvrouwen met wie we werken, krijgen geen specifieke instructies als ze bij ons over de drempel stappen. Ze blijven gewoon zichzelf. En vertellen onder andere over wat ze ooit aan mee- en tegenvallers hebben meegemaakt. Alleen dát al is voor de meiden een enorme steun: uit de mond van een topvrouw horen dat in háár carriere ook niet alles meteen op rolletjes liep. Dat schept ruimte. Want de keerzijde van al die vroeg uitgesproken ambities is dat jongeren zichzelf op een ongezonde manier onder druk zetten. En dat ze bij een fout denken voorgoed ontmaskerd te zullen worden. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je wilt slagen, een topcarriére voor ogen hebt, heb je naast enorme gedrevenheid juist ruimte nodig om missers te maken.”

Het boek richt zich op ondernemers, al denk ik wel dat vrouwelijke onderneemsters zich net iets meer aangesproken zullen voelen.
— Marjolein

60%