Recensie: Sarah J. Maas – Hof van ijs en sterren

Maanden na de explosieve gebeurtenissen in Hof van vleugels en verwoesting, zijn Feyre, Rhysand en hun vrienden nog steeds bezig met de wederopbouw van het Nachthof en de immens veranderde wereld daarbuiten. Maar de Winterzonnewende is eindelijk dichtbij, en biedt een verdiend uitstel van de werkzaamheden. Toch kan zelfs de feestelijke sfeer de schaduwen van het verleden niet tegenhouden. Terwijl Feyre haar eerste Winterzonnewende als Hoge Fae beleeft, ontdekt ze dat haar dierbaren meer wonden hebben dan ze dacht. Littekens die een grote invloed hebben op de toekomst van hun hof.

ISBN: 9789000360475 – Uitgeverij Best of YA – Aantal pagina’s: 223 – Young Adult

*****

3 van de 5 sterren – Fien

‘In Hof van ijs en sterren zien we hoe Feyre en haar vrienden hun leven terug proberen op te pakken na de oorlog.’

*****

De oorlog heeft zijn wonden nagelaten bij Feyre en haar vrienden. Sommige van die wonden zullen nooit genezen. Feyre probeert om te gaan met de nachtmerries die haar plagen en draagt haar steentje bij aan de heropbouw van Velaris. Feyre’s metgezel, Rhysand, probeert samen met Cassian en Azriel de Illyrische legers in de hand te houden, maar ze beseffen dat dat niet zonder slag of stoot zal lukken. Elain en Nesta, Feyre’s zussen, rouwen op hun eigen manieren om wat ze verloren hebben.
— Fien

*****

Hof van ijs en sterren is geschreven als een novelle om een verbinding te vormen tussen de al bestaande trilogie, Hof van doorns en rozen, en de nieuwe serie van Sarah J. Maas. Dit zorgt ervoor dat er niet zoveel gebeurt in het verhaal; we zien vooral hoe iedereen op zijn eigen manier omgaat met de gruwelen van de oorlog. Het feit dat Velaris en zijn inwoners zich klaarmaken voor de Zonnewende door inkopen te doen en versieringen omhoog te hangen, doet een beetje denken aan de bedrijvigheid die er heerst wanneer het Kerstmis is.
— Fien

*****

Als lezer weet ik inmiddels wat ik van Sarah J. Maas’ schrijfstijl kan verwachten: vlot geschreven met de nodige aandacht voor details en personages. Een verschil met de andere boeken uit deze serie is dat de hoofdstukken niet alleen vanuit Feyre en Rhysands perspectief geschreven zijn, ook de anderen krijgen hoofdstukken zodat we lezen waarmee ze worstelen. Wel is er nog een klein onderscheid: de ik-vorm is enkel weggelegd voor Feyre en Rhysand, de anderen worden geschreven vanuit de derde persoon.
— Fien

‘In de nadagen van de oorlog had de bevolking van Velaris de uitdaging opgepakt om hun stad opnieuw op te bouwen en hun medebewoners te helpen. Voordat ik zelfs maar op het idee was gekomen hóé ik kon helpen, waren er al talloze hulporganisaties gecreëerd. Dus had ik me bij een aantal als vrijwilliger aangemeld voor taken variërend van het zoeken van huisvesting voor door de verwoestingen dakloos geworden bewoners tot het uitreiken van jassen en levensmiddelen aan de berooiden zodat ze de aankomende winter konden doorkomen.
Het was allemaal noodzakelijk en bevredigend werk. En toch was er meer. Ik kon méér doen om te helpen. Persoonlijk. Ik wist alleen nog niet wat.’

De winterse taferelen doen terugdenken aan Kerstmis dus je kan dit boekje best bewaren tot dan. Kruip met een lekker warme chocomelk op de bank en maak er een gezellig avondje van.

65%