Recensie: Jan Dries – Gif in uw voeding

Recensie: Jan Dries – Gif in uw voeding

Op de ingrediëntenlijst van zowat alle fabrieksvoeding – van koekjes tot afbakbroodjes, van pudding tot gepelde garnaaltjes – ziet u E-nummers staan. Niet minder dan 385 verschillende E-nummers komen in onze voeding terecht.
Maar wat zijn E-nummers, en waarom worden ze gebruikt? De ‘E’ verwijst naar Europa, en de nummers staan voor een additief. Dat is bijna altijd een chemische stof die wordt toegevoegd, zodat het product langer houdbaar is of niet verkleurt of het vervangt de smaak of geur die verloren gaat tijdens het productieproces.
Drie koekjes bij de gearomatiseerde thee, een diepvriespizza als avondeten en ‘s avonds op de bank nog een zakje zoute chips? De hoeveelheid E-nummers die een doorsnee consument per jaar binnenkrijgt, is aanzienlijk. Deze chemische stoffen werken op elkaar in en belasten onze organen.
Jan Dries opent uw ogen en houdt tegelijk een pleidooi voor echte natuurlijke voeding die een hele dag energie levert.

ISBN: 9789464711912 – Uitgeverij Sterck & De Vreese – Aantal pagina’s: 176 – Informatief

*****

3 van de 5 sterren — Antoine

‘Een sterk overtuigend pleidooi om E-nummers zoveel mogelijk te mijden.’

*****

Auteur en voedingstherapeut Jan Dries houdt in het boek Gif in uw voeding een pleidooi om andere keuzes te maken qua voeding en bij die andere keuze te kiezen voor voeding met minder toegevoegde E-nummers.

Kort gezegd zijn E-nummers lichaamsvreemde, chemische stoffen die aan een voedingsproduct worden toegevoegd om, grof gezegd, de houdbaarheid van het product te verlengen of om de kleur, smaak en geur van het product aan te passen. Soms worden deze E-nummers uitgescheiden via urine en ontlasting of worden door de lever geneutraliseerd, maar het kan ook zijn dat de stoffen in de bloedbaan en cellen terechtkomen. Soms komen deze stoffen ook in de hersenen terecht. Wanneer de stoffen in het lichaam blijven, kunnen de E-nummers zorgen voor diverse gezondheidsproblemen. De auteur meldt dat het niet zo is dat iedereen per definitie last krijgt van E-nummers, maar dat het van de persoon afhankelijk is of de negatieve invloed van de E-nummers optreedt en de mate waarin. E-nummers zijn bij mensen, die gevoelig zijn voor de aanwezigheid van E-nummers, verantwoordelijk voor tal van gezondheidsproblemen, zoals huidproblemen, allergieën, maag- en darmproblemen, psychische ziekten (met name wordt de ziekte van Alzheimer genoemd) en ga zo maar door. De bijwerkingen van E-nummers zijn matig tot ernstig. Van een enkel E-nummer is nog onvoldoende bekend over de schadelijke werking.

Het verdient een opmerking dat voedingsproducten, waarvan consumenten denken dat ze gezond zijn, zoals vegan producten, zeker ook E-nummers kunnen bevatten. De consument dient daar goed op te letten.

De auteur realiseert zich dat er nog maar weinig producten in de winkels verkrijgbaar zijn zonder E-nummers. Zijn oproep is dan ook niet om in het geheel geen producten meer met E-nummers te kopen; dat zou immers niet reëel zijn. Wel pleit Dries ervoor om geleidelijk aan gezondere keuzes te maken en voedingsmiddelen aan te schaffen die niet chemisch zijn bewerkt en deze een belangrijk aandeel uit te laten maken van het dagelijks voedingspatroon. Op die manier wordt bewerkstelligd dat de vraag naar producten met veel E-nummers vermindert.

*****

De schrijfstijl van Dries in het boek Gif in uw voeding laat zich omschrijven als (sterk) overtuigend, begrijpelijk en informatief.

Enige kritiek is er ook. Bij het lezen van het boek blijkt dat dezelfde boodschap meerdere keren, en naar mijn mening zelfs meer dan noodzakelijk, wordt herhaald. Deze talloze herhalingen dienen geen enkel doel. Enigszins storend is de steeds terugkerende zelfpromotie van de auteur; te vaak verwijst hij naar andere boeken die hij schreef over voeding en lichamelijke klachten. Verder lijkt de auteur hier en daar zijn eigen standpunt te ondergraven, nu hij schrijft dat van sommige E-nummers geen bijwerkingen bekend zijn of als hij vermeldt dat daar nog meer onderzoek naar gedaan moet worden. De vraag dient zich dan aan op basis waarvan de auteur de sterke overtuiging heeft dat dat bepaalde E-nummer toch schadelijk is. Als laatste ontbreekt in mijn ogen een precieze, met medische argumenten ondersteunde verklaring hoe de E-nummers, eenmaal aanwezig in de bloedbaan of de cellen van het lichaam, daadwerkelijk ziekten en aandoeningen kunnen veroorzaken. Het zou de boodschap van auteur Dries sterker maken.

‘Toegevoegde suiker wordt door het lichaam nog min of meer als voedsel geaccepteerd en heeft invloed op de bloedsuikerspiegel die ineens stijgt. Dat houdt risico in en verhoogt de kans op suikerziekte. Toegevoegde suiker zet zich om in lichaamsvet en is een belangrijke dikmaker. De hersenen reageren op de zoete smaak en activeren de pancreas om insuline uit te scheiden, zodat de bloedsuikerspiegel onder controle blijft. Bij zoetstof reageren de hersenen eveneens op de zoete prikkel, er wordt insuline aangemaakt, maar er wordt geen suiker geleverd. De bloedsuikerspiegel komt onder druk te staan, vandaar dat wetenschappers een verband leggen tussen zoetstof en suikerziekte.’

Gif in uw voeding is geschikt voor volwassenen, zowel mannen als vrouwen, die bewuste en gezonde keuzes willen maken en hun voedingspatroon willen veranderen. Voor het lezen van dit boek is geen speciale voorkennis vereist, want de auteur geeft voldoende informatie over voeding en werking van het verteringsstelsel.

50%

50%

176 pagina’s