Recensie: Cassandra Clare i.s.m. Wesley Chu – Scharlakenrode magie

Heksenmeester Magnus Bane wilde alleen maar op vakantie, lekker op reis door Europa met Alec Lightwood, de schaduwjager die eindelijk en toch een beetje onverwacht zijn vriendje is. Zodra Magnus en Alec in Parijs zijn, vertelt een oude vriend hen over De Scharlaken Hand, een sekte die demonen aanbidt. Het doel van de sekte is over de hele wereld chaos te veroorzaken. Blijkbaar heeft Magnus, eeuwen geleden, zelf de sekte opgericht, als grap…
Magnus en Alec moeten door heel Europa op zoek naar de Scharlaken Hand en de nieuwe excentrieke leider voordat er nog meer schade wordt aangericht. Magnus en Alec moeten elkaar vertrouwen en verborgen geheimen aan elkaar onthullen.

ISBN: 9789048849079 – Uitgeverij Moon – Aantal pagina’s: 352 – Young Adult

*****

4 van de 5 sterren – Isolde

‘Spannend, grappig en een vleugje romantiek.’

*****

Scharlakenrode magie is het eerste deel van de (nieuwe) serie Vloeken uit het verleden waarin heksenmeester Magnus Bane centraal staat. Magnus Bane is heksenmeester en al eeuwenoud. Onsterfelijkheid is niet altijd een zegen, maar Magnus geniet van het moment en nu is dat de liefde die hij voor schaduwjager Alec Lightwood voelt. Magnus is grappig, creatief en modebewust. Boven alles heeft Magnus vooral een goed hart en gaat tot het uiterste om zijn geliefden te beschermen. Alec Lightwood is schaduwjager en lid van de bekende schaduwjagersfamilie Lightwood. Hij is smoorverliefd op Magnus. Als schaduwjager heeft hij altijd zijn oren en ogen open staan voor potentieel gevaar. Een relatie tussen een schaduwjager en een benedenling als Magnus is binnen de schaduwjagerswereld not done, maar Alec en Magnus hebben toch voor elkaar gekozen. Alec moet er nog steeds een beetje aan wennen dat hij verliefd is op Magnus, maar gaat er volledig voor. Zowel Magnus als Alec zijn sympathieke hoofdpersonen. Magnus is wat naïef, maar misschien word je dat ook wel als je al eeuwen leeft, alles al hebt meegemaakt en weet dat alles voorbij gaat. Tegenover deze hoofdpersonen staan slechte demonen en de leden van de Scharlaken Hand die overwonnen moeten worden. Gelukkig krijgen Magnus en Alec onverwacht hulp van twee andere jonge schaduwjagers.

*****

Scharlakenrode magie is een spannend verhaal met gevaarlijke demonen en onverwachte gevaarlijke situaties. Het is allemaal ietwat duister. Als lezer krijg je al weinig rust om op adem te komen, laat staan als hoofdpersoon van het boek. Veel gebeurtenissen vinden plaats in het donker, in smalle steegjes in bekende Europese steden als Parijs, Venetië en Rome. Iedere stad heeft in dit boek gelukkig wel zijn eigen kenmerkende sfeer.

*****

Scharlakenrode magie is vlot geschreven en leest makkelijk. In het begin moet je even in het verhaal komen, maar daarna leest het lekker door. Zeker als je open staat voor een fantasywereld met demonen en magie.

‘Weet je,’ ging Magnus door, ‘herinneringen staan maar zelden op zichzelf. Ze zijn met elkaar verbonden, komen voort uit andere herinneringen die er betekenis aan geven. Elke specifieke herinnering helpt bij het aanmaken van andere en geeft die nieuwe weer hun betekenis. Het is net een reusachtig spinnenweb. Als je één specifieke herinnering laat verdwijnen, blijven andere draadjes loshangen.’
Alec dacht daarover na. ‘Dus je hoeft alleen maar een stukje van een herinnering te zoeken dat nergens heen leidt.’
‘Precies.’
‘Maar je kunt iets toch ook gewoon vergeten zijn? Je kunt je onmogelijk elk moment van je leven herinneren.’