Recensie: Charlotte Link – Zondaar

Recensie: Charlotte Link – Zondaar

Detective Kate Linville is terug, met een nieuwe woonplaats en een nieuwe baan bij de politie van Scarborough. Ze krijgt het meteen voor haar kiezen: een vrouw ontsnapt in de trein ternauwernood aan een vreemde man met een pistool. Een paar dagen later raakt een jonge vrouw zwaargewond als ze wordt aangevallen op haar fiets en daarna wordt beschoten. Het wapen is hetzelfde.

Kate duikt in de zaak en gaat op zoek naar het verband tussen de slachtoffers. Haar collega Caleb Hale is geschorst, maar hij kan het natuurlijk niet laten zich met de zaak te bemoeien. Als Kate uiteindelijk een connectie vindt tussen de slachtoffers, zijn niet alleen zij, maar ook Kate zelf in levensgevaar…

ISBN: 9789401616935 – Xander Uitgevers – Aantal pagina’s: 490 – Thriller

*****

‘Twee op het oog losstaande verhaallijnen waarvan uiteindelijk alle puzzelstukjes perfect in elkaar passen.’

*****

Kate Linville is een detective die een nieuwe baan krijgt bij de politie van Scarborough. Ze heeft hier in eerdere boeken al meegeholpen met zaken oplossen, samen met rechercheur Caleb Hale. Vooral in het begin van het boek wordt af en toe gesproken over de oude zaken en de relatie die Caleb en Kate hebben. Als je de vorige boeken niet hebt gelezen, is het echter geen probleem om dit boek te volgen omdat het over een nieuw onderzoek gaat. Bij deze zaak zijn een heleboel mensen betrokken, die in eerste instantie misschien niet zoveel met de situatie te maken hebben, maar uiteindelijk allemaal in zekere zin een rol hebben gespeeld in de gebeurtenissen.

*****

Het verhaal begint met een proloog, waarna het verhaal dertien jaar later verder gaat. Pas tegen het einde van het boek begrijp je wat de proloog met de rest van het verhaal te maken heeft. Tussen de huidige gebeurtenissen lezen we regelmatig flashbacks van tien tot vijftien jaar eerder. Deze zijn geschreven vanuit een ik-perspectief, waarbij in begin niet duidelijk is wíe deze ik-persoon is. Naarmate het verhaal vordert begrijp je wat de flashbacks met de huidige tijd te maken hebben. De verhaallijn is razend spannend, nergens voorspelbaar en het houdt je als lezer op het puntje van je stoel. Het einde van het verhaal vond ik wat tegenvallen, omdat het verhaal voor mijn gevoel nog niet is afgerond.

*****

Charlotte Link schrijft fantastisch. Elk personage is goed uitgewerkt en als lezer begrijp je waarom ze op een bepaalde manier handelen. Het boek wordt omschreven als een psychologische thriller en dat is het zeer zeker. Het verhaal heeft verrassende wendingen, die achteraf heel logisch blijken te zijn. Dit is een boek dat je bijna niet kunt wegleggen omdat je wil weten hoe dit afloopt. Jammer dat er in de Nederlandse vertaling wat foutjes zijn geslopen, dit doet echter niets af aan de spanning.

‘Een vrouw rende naar haar toe. Ze hijgde, haar gezicht glom van het zweet en haar ogen waren wijd open. Ze struikelde toen ze bijna bij Kate was en viel alleen niet doordat Kate bliksemsnel haar arm vastpakte en haar steunde. ‘O mijn god. Help me! Help me alsjeblieft!’ ‘Wat is er aan de hand?’ ‘Hij… Hij is daar achter me!’ Ze wees naar de gang die ze net had verlaten. Kate keek die kant op, maar de gang was leeg. ‘Wie dan? Rustig maar.’ ‘Ik weet het niet,’ fluisterde de vrouw. ‘Ik heb geen idee. Hij heeft een wapen.’ Kate wilde net een geruststellende opmerking maken en vragen of de vrouw familie of vrienden had in de trein, omdat ze dacht dat de vrouw psychotisch was. Maar toen ging de glazen automatische deur naar de grote coupé open. Er kwam een man tevoorschijn en een seconde later suisde een kogel langs hen heen. De vrouw begon te gillen. ‘Nee! Nee!’’

Zorg dat je ruim de tijd hebt, want zodra je in Zondaar begonnen bent, kun je niet meer stoppen. Een bakje nootjes om op spannende momenten weg te knabbelen en lekker glas wijn passen hier perfect bij.

50%

50%

490 pagina’s