Recensie: Clara Benson – Sterren in de duisternis

Maggie Brouillard sluit zich in 1941 aan bij het verzet in Parijs en helpt Joden de stad -waar het steeds onveiliger is- te ontvluchten. Terwijl ze haar dagen vult met het vervalsen van paspoorten en het organiseren van nachtelijke ontsnappingen, denkt ze steeds aan haar verloofde, van wie Maggie gedwongen afscheid moest nemen. Ze hoopt dat haar geliefde veilig is en stuurt gecodeerde berichten naar haar zus Cecilia in Zuid-Frankrijk.

Secretaresse Harriet Conway arriveert in 1949 in Engeland bij Chaffingham House, sinds enkele jaren de thuishaven van de familie Brouillard. Ze merkt al snel dat de familie geheimen heeft. Cecilia zit door een mysterieus ongeluk in een rolstoel, en waarom mag niemand over Maggie praten? De familie wordt duidelijk achtervolgd door een duister verleden…

ISBN: 9789044361049 – Uitgeverij The House of Books – Aantal pagina’s: 432 – Roman

*****

3 van de 5 sterren – Isolde

‘Een boeiende roman over de ervaringen van een gezin tijdens de Tweede Wereldoorlog en hoe dat hun leven beïnvloedt.’

*****

Sterren in de duisternis draait om de vraag wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog is gebeurd met Maggie Brouillard. Zij speelt echter een bescheiden rol in het boek. Haar broer Sébastien, zus Cecilia en geliefde Emil zijn veel prominenter aanwezig. Haar vader, een beroemd dirigent die aan het begin van de oorlog is overleden, werpt zijn schaduw over het gezin. De gebeurtenissen tijdens de oorlog hebben flinke sporen achtergelaten binnen het gezin.
In de verhaallijn die zich in 1949 afspeelt komt Harriet als nieuwe belangrijke hoofdpersoon op het toneel. Ook zij heeft het nodige meegemaakt tijdens en na de oorlog en probeert haar leven opnieuw vorm te geven. Zij ontmoet op het platteland rond Caffingham House Alec, maar hun opbloeiende liefde heeft slechts een bijrol.
Uiteraard bestaat er ook een verband tussen Alec en de familie Brouillard, waarmee het kringetje rond is.

*****

De Tweede Wereldoorlog is bepalend voor alles wat er gebeurt in Sterren in de duisternis en de dood van Maggie is de grote olifant in de kamer waar iedereen over zwijgt. Ik heb de laatste jaren vrij veel romans gelezen die zich in deze zelfde periode afspelen in Frankrijk. Clara Benson is er wat mij betreft, in vergelijking met deze andere romans, niet zo goed in geslaagd de beklemmende sfeer in Frankrijk neer te zetten. Het verhaal, hoe schrijnend ook, heeft mij niet heel erg bij de keel gegrepen. Het boek is vrij afstandelijk, wat wel weer goed past bij het gezin Brouillard en de manier waarop moeder Rose omgaat met alle mensen om haar heen.

*****

Ondanks de eerder genoemde kanttekeningen heeft Clare Benson een boek geschreven dat prettig leest en waar je je aandacht goed bij kunt houden. Je wilt namelijk, net zoals Harriet weten welk geheim de familie verborgen houdt en het duurt bijna tot het eind voor je daar achter komt.

‘En toch keerden haar gedachten telkens terug naar de brief die ze had gevonden in Cécilia’s kamer, en met name naar de mysterieuze Zazou, die geen kat was. Harriet had tijdens de oorlog over de Zazous gelezen in de kranten, jonge Franse mannen en vrouwen die dol waren op swing jazz en rebelleerden tegen de Duitse bezetters door onconventionele kleding te dragen. Doelde Maggie daar soms op? Ze had in elk geval duidelijk aan Cécilia gevraagd of ze iemand onderdak wilde bieden. Harriet vroeg zich sterk af wat er was gebeurd met Zazou, maar gezien Cécilia’s kwetsbare mentale toestand kon ze er onmogelijk naar vragen, in elk geval nu niet. Harriets nieuwsgierigheid was echter gewekt, en onwillekeurig nam ze zich voor om haar oren en ogen open te houden voor meer aanwijzingen over wat er al die jaren geleden was gebeurd.’

Sterren in de duisternis komt goed tot zijn recht op een regenachtige namiddag met een vers kopje thee in je hand.

65%

35%