Recensie: Eva GarcÍa Sáenz de Urturi – Aquitanië, land van water

1137. De hertog van Aquitanië – de meest welvarende regio van Frankrijk – wordt dood aangetroffen in Compostella. Het lijkt op een complot en zijn dochter Eleonora zint op wraak. Daarom trouwt zij met de zoon van degene die volgens haar de moordenaar van haar vader is: Lodewijk VI, koning van Frankrijk. Maar de koning sterft tijdens de bruiloft van zijn zoon onder gelijke verdachte omstandigheden. Eleonora en Lodewijk VII zullen samen moeten uitvinden wie hem, als onervaren koning, op de troon wil hebben.

Tientallen jaren voor de dood van de hertog van Aquitanië wordt een onbekende jongen door zijn vijf moeders achtergelaten in een bos. Misschien is hij een monster, of misschien een heilige… maar de kleine jongen overleeft en zal uiteindelijk een van de meest uitzonderlijke mannen van middeleeuws Europa worden.

Deze roman overspant een eeuw vol wraak, bedrog en strijd, en beschrijft op overweldigende wijze het mysterie rond de drie personen die het begin vormen van wat later Europa zal worden genoemd.

ISBN: 9789400513952 – A.W. Bruna Uitgevers – Aantal pagina’s: 320 – Roman

*****

5 van de 5 sterren – Antoine

‘Een opera gebaseerd op de historische roman Aquitanië, land van water zou zeker niet misstaan.’

*****

De hoofdrol in de roman Aquitanië, land van water is weggelegd voor Eleonora, de dochter van Willem X, de hertog van Aquitanië. Eleonora is dertien jaar wanneer haar vader vermoord wordt aangetroffen in Compostela. Zij krijgt daardoor, bij gebrek aan een mannelijke erfgenaam, als oudste kind het bestuur over het immense Aquitanië. Een onmogelijke opgave? Nee, want Eleonora  beheerst diverse talen en exacte wetenschappen en tekende haar eerste akte al op achtjarige leeftijd. Tevens is ze in staat om al op jonge leeftijd complotten te smeden. Zij kan terugvallen op bibliotheek vol boeken met Aquitaanse wijsheden en haar zogenaamde Aquitaanse katten, een groep vrouwen die haar met raad en daad ondersteunen.

Eleonora heeft het sterke vermoeden dat Frankische koning Lodewijk VI achter het sterven van haar vader zit. Deze koning Lodewijk VI had er immers belang bij om het rijke en welvarende Aquitanië in bezit te kunnen nemen. Ze besluit om te trouwen met de oudste zoon van de koning, genaamd Lodewijk VII met het doel om de invloed van de heersende Capetingische Dynastie terug te dringen. If you can’t beat them, join them!

Lodewijk VII, die een zwakke gezondheid heeft, ziet een huwelijk met Eleonora in eerste instantie niet zitten. Hij voelt zich meer geroepen om het geloof uit te dragen en gebedsgenezingen te verrichten. Zijn vader dwingt hem echter om met Eleonora te trouwen. Kort na de huwelijksplechtigheid overlijdt ook Lodewijk VI. De dood van Lodewijk VI lijkt op die van Willem X. Daarmee vervalt Eleonora’s vermoeden dat koning Lodewijk VI het brein achter de moord op haar vader is.

Eleonora besluit om te onderzoeken wie dan wel verantwoordelijk is voor de dood van haar vader. In haar zoektocht wordt Eleonora regelmatig tegengewerkt, maar desondanks blijft ze volhardend. Ruim tien jaar later, na allerlei ontberingen te hebben doorstaan, krijgt Eleonora de beschikking over een oud aantekeningenboekje van haar Aquitaanse familiearts Astrolabium. Dan wordt ineens alles duidelijk.

*****

De roman Aquitanië, land van water barst van de spanning en drama. Dat komt doordat de roman een tal van intriges bevat, aangevuld met complotten die worden gesmeed, onthullingen, vermommingen, barbaarse manieren om iemand van het leven te beroven, geheime boodschappen, wrede gevechten en ontboezemingen. Maar ook bevat de roman voorbeelden van incestueuze relaties en bordelen die door geestelijken worden gerund. GarcÍa Sáenz de Urturi schreef een historische roman die – zonder overdrijving – als een huis staat. Aquitanië, land van water staat voor literair kostuumdrama van de hoogste orde.

*****

In eerste instantie start het verhaal moeilijk op, maar na enkele hoofdstukken vloeit het verhaal in een perfect tempo door. Vooral aan het einde van de roman vindt een grote sprong voorwaarts in tijd plaats. Het taalgebruik en de woordkeuzes zijn archaïsch, maar fraai. Korte hoofdstukken zorgen ervoor dat het verhaal goed en prettig leesbaar is. Aquitanië, land van water bevat een opvallend  groot aantal personages, iets minder dan twintig, die wel elk erg goed zijn uitgewerkt.

‘Ik zuchtte, verhulde een glimlach in het openbaar. Ik ging het paleis binnen en liep onbegeleid naar mijn kamer.
De as in de haard was opgeveegd, de vensters waren geopend en lieten de ochtendlucht binnen, maar ik zag iets wat me bevreemdde.
De baldakijn van mijn sponde was opgelicht.
Ik schoof de gordijnen opzij en kon aanvankelijk niet bevatten wat ik zag. Zo onvoorstelbaar was het.
Toen volgde het lucide moment.
Ze hebben haar vermoord.
Adamar ontweek geen stenen op groen omzoomde wegen in de richting van Rays beschermende armen in Antiochië.
Adamar lag levenloos op het fluweel van mijn sponde.
Haar handen op de rug gebonden, gedwongen zout door te slikken, een paar lepeltjes volstonden om haar te doden, vervloekte lafaard. Niettemin gleed het zout uit haar mond en verspreidde zich op het bed.
Alle pijn steeg op naar mijn keel en ik gaf over. Ik leegde me helemaal, ik liet de braakgolven mijn lichaam overnemen, mijn ellende was zo groot dat elke storm te verkiezen was boven helder nadenken en beseffen dat Adamar niet meer leefde.’

Lees de roman Aquitanië, land van water op een warme zomermiddag in de zon onder genot van een glas rode wijn uit de Bordeauxstreek.

70%

30%