Recensie: Francis van Broekhuizen – Bij twijfel hard zingen

In Bij twijfel hard zingen gaat Francis van Broekhuizen, dramatische sopraan, zoals ze zichzelf noemt, dieper in op de belangrijkste gebeurtenissen uit haar leven die haar hebben gevormd. Naast operazangeres staat ze bekend als musicalster, tekenaar en tv-personality. In 35 verhalen vertelt Van Broekhuizen over haar leven op en naast de bühne. De verhalen over haar roerige leven worden daarbij ondersteund door haar eigen humoristische illustraties. Volledig open en eerlijk vertelt zij over haar leven als misdienaar bij de nonnen, haar geloof in God, haar coming-out, gepest worden en natuurlijk haar liefde voor opera en het podium.

ISBN: 9789021030524 – Uitgeverij Luitingh-Sijthoff – Aantal pagina’s: 239 – Autobiografie

*****

4 van de 5 sterren — Sandra

‘In Bij twijfel hard zingen vertelt Francis van Broekhuizen op haar eigen(zinnige) manier over wie ze is en hoe dat zo is gekomen.’

*****

Ik heb Francis van Broekhuizen leren kennen door de televisieprogramma’s: Maestro, De verraders, De slimste mens en haar lezing over Maria Callas. Ze kwam op mij over als een zeer eigengereide dame met een geheel eigen stijl, die de dingen zegt zoals ze zijn, zonder poespas! Ik was dan ook al snel fan van haar. Ik wilde het boek heel graag lezen omdat ik nieuwsgierig was naar die heerlijke no-nonsense vrouw met dat prachtige accent en haar bulderende lach. Het boek heeft mij enorm verrast en ook ontroerd, want de schrijfster weet de belangrijke gebeurtenissen uit haar leven zeer beeldend en gedetailleerd te beschrijven. Chapeau!
— Sandra

*****
Francis van Broekhuizen weet de sfeer in haar verhalen goed over te brengen. Of het nu over het verhaal in Lourdes gaat, de wekelijkse zanglessen, haar tijd als misdienaar, de eeuwige strijd tegen de kilo’s, het weekend met haar vader in Verona te Italië of de toelatingsexamens van de conservatoria… Van Broekhuizen heeft oog voor detail en beschrijft alles met veel enthousiasme en een flinke dosis humor.
— Sandra

*****

Francis van Broekhuizen heeft een hele vlotte en boeiende manier van schrijven, waardoor je door het boek heen vliegt. Zoals ze praat schrijft ze. Uiteenlopende onderwerpen beschrijft ze op haar eigen, ongecompliceerde manier en vol humor.
— Sandra

‘Een andere keer bracht zuster Yacintha een cadeau voor mijn moeder mee. Ze wist van mijn moeders Mariabeeldenverzameling en verraste haar met een kleinood, verpakt in een mooi kartonnen doosje. Mijn moeder maakte het open… Ze wist niet wat ze zag. Het was een prachtig gesneden Mariabeeldje. Mijn moeder was er dolblij mee. Vol eerbied vroeg ze aan zuster Yacintha of het gemaakt was van ebbenhout. Zuster Yacintha antwoordde droog: ‘Het is gemaakt van drop!’ De tranen biggelden over onze wangen van het lachen.’

‘Na het zingen liep ik terug naar mijn groep en kwam daar ook mijn broer Tim weer tegen, die voor het eerst de Lichtprocessie had meegemaakt. Ik vroeg hem hoe hij het had gevonden. Hij vertelde dat hij de rolstoel van een leuke oudere dame had mogen duwen en dat het gezellig en mooi was geweest. Op het moment dat het ‘Ave Maria’ klonk, had mijn broer opgekeken; die stem kwam hem wel heel bekend voor. Hij had hardop moeten lachen en had gedacht: Francis heeft het weer voor elkaar gekregen!’

Het boek is voor iedereen die oprecht is geïnteresseerd is de ander. De liefde voor de medemens en de (muziek)kunst staat centraal; het boek is niet leeftijdsgebonden.
— Sandra

60%