Recensie: Humeyra Cetinel – Nomade

Recensie: Humeyra Cetinel – Nomade

Ibrahim, een elfjarige jongen, woont in het Turkse dorp Kiraz. Als er een groep nomaden hun kamp opzet in de buurt van het dorp is Ibrahim hierover enthousiast. Het biedt hem een beetje afleiding tijdens de lange zomervakantie. Hij wil zoveel mogelijk over de nomaden te weten komen en vindt het leuk om hen van een afstand gade te slaan, alhoewel zijn ouders hem ten strengste verbieden om alleen rond te dwalen in de bergen rond het dorp.
Als hij op een avond merkt dat er een feest aan de gang is bij de nomaden kan hij zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. En ondanks de belofte aan zijn ouders en grootmoeder om het dorp niet te verlaten gaat hij toch op weg naar de nomaden. Daar is hij getuige van een voorval dat niet alleen zijn leven, maar ook dat van het nomadenmeisje Hilal voor altijd zal veranderen.

ISBN: 9789464759648 – Uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts – Aantal pagina’s: 258 – Roman

*****

Nomade is een fictieve en aangrijpende roman die heel realistisch overkomt.’

*****

Ibrahim is een elfjarige Turkse jongen. Hij groeit op in een arm gezin. Het gezin bestaat uit Ibrahim, zijn ouders en zijn grootmoeder. De jongen is heel nieuwsgierig en houdt zich regelmatig niet aan afspraken met en beloftes aan zijn ouders.
Hilal is een jong meisje. Ze maakt deel uit van de nomadengemeenschap die haar kamp opgeslagen heeft in Kiraz, het dorp waar Ibrahim woont. Ze is een gelukkig meisje en kijkt vol verwachting uit naar haar aanstaande huwelijk met Ramazan.
Bahar is een jonge, getrouwde vrouw die in Kiraz woont. Ze is ongelukkig in haar huwelijk met de rijke, maar agressieve Kale Kadir. Ze maakt in het geheim plannen om aan haar trieste situatie te ontsnappen.

*****

Nomade is een boek dat je op sleeptouw neemt vanaf het begin. Het is een boek dat je duidelijk laat voelen hoe groot de invloed van de godsdienst, het eergevoel van mannen en de mening van de omgeving was voor de mensen in de Turkse gemeenschap. Het is ook een boek over schande, schaamte en discriminatie, maar ook over de kracht van vrouwen. Dit boek kan je gewoon niet onbewogen laten en zet je na het lezen ervan nog aan het denken. Dat is de reden dat voor mij, alhoewel het verhaal van de personages in het boek aangrijpend is, dit verhaal voor mij niet de meeste indruk nalaat. Wat mij wel zal bijblijven is de setting van het verhaal, de sfeer in het Turkse dorp en bij de nomaden en de onderdrukking en discriminatie waarmee vrouwen te kampen krijgen.

*****

Nomade is een boek dat zich vlot laat lezen. Het taalgebruik van Humeyra Cetinel is direct en duidelijk.
De hoofdpersonages in haar boek – een jong kind, een nomadenmeisje en een ongelukkig getrouwde vrouw – gebruikt ze om een aantal wantoestanden aan te kaarten. Ze doet dit op een zodanige manier dat je geboeid blijft lezen. Ze slaagt erin om het leven in de Turkse gemeenschap objectief en neutraal weer te geven, zonder haar eigen oordeel op te dringen.

‘Hilal schrok, en draaide zich snel om naar de ingang van haar tent. Ze veegde enkele tranen weg met haar mouw.
‘Abla?’ herhaalde Sibel aarzelend.
Hilal zag haar kleine hand verschijnen vanachter de stoffen lap die de tentingang bedekte. De hand trok de lap even opzij, en verdween. Toen verscheen een volle waterkan, die door Sibel naar binnen werd geduwd. Hilal keek verbaasd naar het tin, dat langzaam naar binnen werd geschoven, als een geschenk uit de hemel. Kon Sibel gedachten lezen? Ze hoorde het meisje hijgen van de inspanning. Ze had moeite gehad om de grote, volle waterkan tot bij Hilals tent te slepen.
‘Abla, je kleren waren vuil.’ Sibel bleef buiten de tent staan. Ze liet zich niet zien. ‘En je voeten waren ook vuil. Mama zei dat ik je wat water moest brengen. Voor ze vertrok zei ze dat.’’

Dit boek laat zich vlot lezen op een regenachtige herfstdag, onder een zacht dekentje met een tas muntthee bij de hand.

50%