Recensie: Ida Tufte Michelsen – Zonnevangers 2 – De verdwijning

Alma is een Zonnevanger; ze kan de draden van de tijd vastpakken. Ze leert steeds meer over haar krachten, maar Alma blijft zich afvragen wat de verdwijning van haar moeder met het Zonnevangersverbond te maken heeft. Haar vader laat niets los, en dus starten Alma en haar vriendin Pilla een gevaarlijke zoektocht naar Alma’s moeder en Pilla’s verdwenen vader.
Intussen komt de machtige Grootminister Gabriella Grubel steeds dichterbij, en ze zint op wraak…

ISBN: 9789026158421 – Uitgeverij de Fontein – Aantal pagina’s: 272 – Jeugdboek

*****

‘Een nieuw magisch verhaal over Alma en haar Zonnevangersmagie.’

Verhaal

*****

Nadat Alma er in deel 1 Het geheime verbond achter is gekomen dat ze een Zonnevanger is, leert ze in De verdwijning steeds meer over haar krachten. Nu ze de basis van haar krachten onder de knie heeft, gaat haar Zonnevangerstraining verder. Pilla en Avir, die ze tijdens de Opvlieging in het vorige verhaal heeft leren kennen, zijn gelukkig ook gestart met deze training, dus Alma heeft genoeg steun.

Het boek

*****

De verdwijning is het tweede deel in de Zonnevangers-serie. Om het verhaal te begrijpen is het echt nodig om het eerste deel Het geheime verbond te lezen; daarin worden alle krachten en regels die bij het leven van een Zonnevanger horen uitgebreid uitgelegd. Net als deel 1 heeft dit deel ook een mooie cover, met een blauwe achtergrond en een web aan lichtgevende aria’s (tijdsdraden waarmee je kunt vliegen). Het boek eindigt met een gigantische cliffhanger; het is nu wachten op de vertaling van deel 3, dat in Noorwegen afgelopen jaar is uitgekomen.

*****

Ida Tufte Michelsen weet haar beschrijvingen van alle ingewikkelde regels, vliegtechnieken en magische regels zo te duiden dat het als lezer makkelijk te begrijpen is. Een leuke variatie ten opzichte van het vorige boek is dat de verhaallijn van Alma wordt afgewisseld met hele korte hoofdstukjes die zich afspelen op het hoofdkantoor van Grootminister Grubel. Dit maakt dat je als lezer heel benieuwd bent naar wat er gaande is op het hoofdkantoor en wat dit met Alma te maken heeft.

‘‘Je had het haar gewoon kunnen zeggen. Maar iets hield jou tegen. Ik weet niet wat het is, maar elke keer als wij mensen niet de makkelijkste weg kiezen, dan maken we een bijzondere keuze. Dan hebben we namelijk iets gevonden wat belangrijker is dan wijzelf. Het is eigenlijk iets om blij mee te zijn,’ zei hij, ‘dat jij een van die mensen bent die ook ruimte heeft voor dingen buiten zichzelf. Dat heeft niet iedereen.’ Hij liep naar zijn kast en haalde er een rugzak uit. ‘Het doet pijn om pijn te hebben,’ zei hij, terwijl hij zijn rugzak omdeed. ‘Maar het is zoals Jesp zegt: het gaat voorbij. Het gaat altijd voorbij.’

Zonnevangers – De verdwijning is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of tien die houden van magische verhalen.

50%

50%