Recensie: Jo Spain – Niet meer terug

Recensie: Jo Spain – Niet meer terug

Luke werd door zijn vrouw verrast met een verlate huwelijksreis naar een Caribisch paradijs. Maar nu ze hun koffers pakken om weer naar huis te gaan, biecht Rose hem op dat ze thuis belaagd werd door een agressieve man uit haar verleden op de dag dat ze Londen verlieten. Uit zelfverdediging heeft ze hem gedood, en nu ligt er dus een lijk in hun appartement.

Luke kent maar één persoon die hen kan helpen: Mickey. Zij kan ervoor zorgen dat Rose nooit meer hoeft te vluchten. Maar sommige leugens zijn te groot om voor te blijven…

ISBN: 9789026167195 – Uitgeverij De Fontein – Aantal pagina’s: 371 – Thriller

*****

5 van de 5 sterren – Kaylee

‘Op en top thriller: bloedstollend, spannend en niet weg te leggen.’

*****

Luke is een succesvolle hedgefondsbeheerder in Londen. Hij heeft geen succes in de liefde gehad totdat hij toevallig Rose ontmoet. Hij is meteen weg van haar en hij probeert haar langzaam te veroveren. Rose heeft een verleden dus Luke is genoodzaakt voorzichtig met haar te zijn en langzaamaan te doen. Wanneer hij haar echter na een paar maanden ten huwelijk vraagt, zegt Rose meteen ja. De twee trouwen snel en gaan samenwonen in het riante appartement van Luke. Wanneer Luke op een dag verrast wordt door Rose met een onverwachtse huwelijksreis naar een Caribisch eiland, gaat hij meteen mee. De twee hebben een fijne vakantie, maar dit lijkt op de laatste dag te veranderen wanneer Rose een geheim deelt dat ze al de hele vakantie met zich meedraagt. Op slag is niets meer wat het lijkt en komt Luke voor allerlei dilemma’s te staan.

Rose is jongedame die een lastig verleden kent. Ze is mishandeld door haar voormalige partner en is daarom van Ierland naar Londen verhuisd en heeft een nieuwe identiteit aangenomen. Op een dag ontmoet ze Luke en ze is ervan overtuigd dat hij te mooi is om waar te zijn: hij neemt haar verleden serieus, is geduldig met haar en zorgt voor haar. Toch komt het verleden van Rose steeds meer bij haar terug. Wanneer ze op een dag thuis aangevallen wordt, boekt ze twee tickets naar een Caribisch eiland en neemt Luke mee. Daar begint niet alleen hun vakantie, maar ook een ander spannend avontuur…

Mickey is getrouwd met Nathan en samen met hun twee kinderen vormen ze een gezin. Mickey is niet erg tevreden binnen hun relatie, want ze weet dat Nathan overspel pleegt. Het nare gevoel hierdoor probeert ze te verbergen door veel te werken. Mickey probeert vrouwen die door hun partner slecht mishandeld worden te laten ontsnappen en een nieuw leven te gunnen. Ze kent Luke vanuit het verleden en is dan ook verbaasd wanneer hij na jaren weer eens contact met haar zoekt. Mickey heeft meteen door dat er iets niet klopt en ze besluit Luke te helpen. Ze komt hierdoor niet alleen op een Caribisch eiland terecht, maar raakt in allerlei situaties verzeild waarbij ze zelf ook gevaar loopt.

*****

Vanaf het allereerste moment dat je Niet meer terug openslaat, weet je eigenlijk al dat dit een spannend verhaal gaat worden. Er worden drie verhaallijnen afgewisseld: het verhaal van Luke en Rose in Londen in het verleden, hun huidige verhaal in Saint-Thérèse en het verhaal van Mickey in Londen. Alle drie de verhaallijnen hebben hun eigen spanning en mysterie, dat langzaam samenkomt. Een erg spannend en boeiend verhaal dat zich langzaam ontvouwt.

*****

Niet meer terug heb ik in één ruk uitgelezen. Het boek greep me vanaf het eerste hoofdstuk en heeft me niet meer losgelaten. Jo Spain heeft een bloedstollende thriller geschreven die gemakkelijk leest. Ze weet hierbij spanning op te bouwen en verschillende verhaallijnen door elkaar heen te verwerken. Wanneer je denkt dat het verhaal ten einde is, ontstaat er weer een nieuwe situatie waarbij spanning centraal staat. Absoluut een van de betere boeken die ik de laatste tijd heb gelezen.

‘Later, als ze naar zijn appartement lopen, of zweven, zoals Luke het noemt, probeert Rose de vlinders die onophoudelijk in haar buik fladderen te laten stoppen.
Ze kijkt naar de diamanten verlovingsring aan haar vinger en zegt tegen zichzelf dat ze dit verdient. Luke verdient het. Het verleden is verschrikkelijk geweest, maar de toekomst wordt beter.
Als ze echter naar Luke kijkt, die zorgeloos en met een enorme glimlach op zijn gezicht naast haar loopt, vraagt ze zich af of wat er gaat gebeuren alles waard is.
Is het het gevaar waarin ze hen beiden heeft gebracht waard?’

Niet meer terug speelt zich af op een Caribisch eiland, dus neem dit boek vooral mee als je daar ook naartoe gaat op vakantie. Ga je dit niet? Dan is op een ligbedje in de zon en een lekkere cocktail bij de hand ook een uitstekende omstandigheid om Niet meer terug te lezen.

50%

50%

371 pagina’s