
Recensie: Joris Vlieghe – Wijsgerige pedagogiek
Wat is het fundament van opvoeden? Deze vraag is niet recent ontstaan, maar kent een lange geschiedenis. Door te kijken naar de wijze waarop opvoeden vroeger werd verstaan, komen we niet alleen tot een beter begrip van de term. Zo wordt ook duidelijk hoe ideeën van vroeger tot op vandaag doorwerken in de manier waarop we denken over pedagogische kwesties.
Dit handboek geeft een gedetailleerd overzicht van de belangrijkste stromingen en denkers binnen de traditie van de westerse wijsgierige pedagogiek. Van de klassieke filosofen en de radicaliteit van het vroegere christendom, over Rousseau en de humanistische pedagogiek, tot de denkers van de kritische pedagogiek. Daarbij ligt de nadruk op belangrijke breukmomenten. Steeds staat de invloed op het pedagogisch denken van vandaag centraal.
Voor studenten in de opleidingen pedagogiek, onderwijskunde, filosofie en diverse lerarenopleidingen is het een basiswerk over de theorievorming binnen de pedagogiek. Voor iedereen die geïnteresseerd is in opvoeden en onderwijzen biedt dit boek een uitgebreid overzicht.
ISBN: 9789401492720 – Uitgeverij Lannoo – Aantal pagina’s: 246 – Informatief
3 van de 5 sterren — Annechien
Recensie in één zin
‘Een interessant, maar erg pittig, informatief boek over de historie van het opvoeden.’
Wat heb ik aan dit boek?
Wijsgerige pedagogiek neemt je mee terug in de tijd. Je leert van alles over de oorsprong van ‘opvoeden.’ Het is allang duidelijk dat niet iedereen hetzelfde denkt over opvoeden en die verschillen worden duidelijk gemaakt in Wijsgerige pedagogiek. Je komt er al snel achter dat filosofie en opvoeding nauw met elkaar verbonden zijn, al delen de filosofen uit de klassieke oudheid niet dezelfde meningen. Ook blijkt dat de huidige pedagogiek veel te danken heeft aan het Christendom.
— Annechien
Schrijfstijl
Wijsgerige pedagogiek begint bij de klassieke oudheid en neemt je mee op reis terug naar wat we momenteel onder ‘opvoeden’ verstaan. Ik vond het een interessant boek en heb ook veel nieuwe dingen geleerd. Echter, ik kwam er ontzettend moeilijk doorheen. Wijsgerige pedagogiek zit vol termen en woorden waar ik het bestaan niet eens vanaf wist. Heel veel zinnen moest ik opnieuw lezen om het te begrijpen, want ik wilde het wel begrijpen. Het is een schoolboek, maar op de kaft staat ook ‘voor iedereen die geïnteresseerd is in opvoeden en onderwijzen biedt dit boek een uitgebreid overzicht’.Echter, dit boek is zeker niet voor iedereen die alleen maar geïnteresseerd is, want met alleen de interesse (en geen pedagogische achtergrond) komt je heel moeilijk door Wijsgerige pedagogiek heen. Persoonlijk heb ik wel een pedagogische achtergrond, maar zelfs voor mij was het erg lastig te begrijpen.
— Annechien
Passage uit het boek
‘Voor Descrates is de enige waarachtige manier van leven er één waarbij we niets aannemen, maar zelfstandig tot de waarheid komen, namelijk door een onbeschreven blad te vertrekken en alles zelf te onderzoeken en bevroeden. Dit betekent dat vanaf de moderne tijd de opvoeding in een slecht daglicht komt te staan: voor Descrates is opvoeding eigenlijk potentiële misvorming. Dat betekent niet dat alle moderne denkers even negatief zijn over de mogelijkheden van opvoeden, maar wel dat vanaf nu opvoeden bekeken wordt met kritische ogen. Er is het besef gegroeid hoezeer opvoeding niet alleen ‘voedt’, maar ook kan ‘vergiftigen’, dat ze een volledige wording en vorming van de mens in de weg zou kunnen staan. Een aanvaardbare opvoeding is er dan één die geen kwestie is van aanname (van wat een traditie of een oudere generatie ons aandraagt), maar van het bevorderen van de ‘autonomie.’ Het is echter de vraag of dat überhaupt mogelijk is en of er in opvoeding niet per definitie een dimensie zit waarbij het individuele subject geraakt en besmet wordt door iets dat van buitenaf komt en niet onder diens controle valt (zoals Gert Biest, wiens ideeën we in het eerste hoofdstuk bespraken, betoogt).’
Voor wie is dit boek?
Op de kaft van Wijsgerige pedagogiek staat: ‘Voor studenten in de opleidingen pedagogiek, onderwijskunde, filosofie en diverse lerarenopleidingen is het een basiswerk over de theorievorming binnen de pedagogiek. Voor iedereen die geïnteresseerd is in opvoeden en onderwijzen biedt dit boek een uitgebreid overzicht’.
Ik wijk daar iets van af…
Als je geïnteresseerd bent in de oorsprong van opvoeding en onderwijzen is Wijsgerige pedagogiek erg interessant. Wees echter gewaarschuwd, want het boek is niet makkelijk te begrijpen. Het was zelfs lastig te begrijpen voor iemand met een pedagogische achtergrond, laat staan voor iemand zonder.
— Annechien
Voor vrouwen of mannen?
50%
50%
Hoe dik is de pil?

Ook gelezen? Hoeveel sterren geef jij dit boek?
+ Er zijn nog geen reacties
Reactie toevoegen