Recensie: Kate Clayborn – Halsoverkop

Recensie: Kate Clayborn – Halsoverkop

Zestien jaar geleden zag – of beter gezegd, hoorde – tiener Will Sterling het meisje van zijn dromen op een balkon in de binnenstad. Nu brengt een onverwachte erfenis Will terug naar hetzelfde gebouw, waar hij een jonge vrouw ontmoet wier stem hem verrassend bekend voorkomt…
Hoe gecharmeerd Nora Clark ook is van haar nieuwe buurman Will, ze is ronduit geschokt door zijn voornemen zijn appartement te verhuren als Airbnb. Vastbesloten haarzelf en haar buren tegen deze inbreuk op hun leven te beschermen, probeert ze zijn plannen te dwarsbomen. Maar onder de oppervlakte van hun vete sluimert een onmiskenbare aantrekkingskracht…

ISBN: 9789026157295 – Uitgeverij De Fontein – Aantal pagina’s: 329 – Roman

*****

4 van de 5 sterren – Kaylee

‘Leuke feelgood roman waarin saamhorigheid centraal staat.’

*****

Nora heeft tijdens haar jeugd veel zomers doorgebracht bij haar oma Nonna. Haar oma woonde in een appartementencomplex en doordat ze er veel tijd doorbracht, heeft ze de bewoners goed leren kennen en een echte band met hen opgebouwd. Wanneer Nonna komt te overlijden, gaat Nora in het appartement wonen. Ze zet haar leventje daar voort, in de oude vertrouwde omgeving van haar oma. Wanneer er een nieuwe bewoner komt wonen, zorgt deze niet alleen voor reuring binnen het gebouw maar ook in haar gevoelens.

Zonder het verwacht te hebben erft Will het appartement van zijn oom Donny. Het contact was niet goed, dus Will is erg verrast als hij het testament te zien krijgt. Will is arts en is hierdoor niet vaak thuis. Om deze reden besluit hij het appartement van zijn oom op te knappen en te gaan verhuren. Dit zorgt voor veel onzekerheid en stress bij de andere bewoners van het complex. Wanneer Will kennis maakt met de bewoners, en dus ook met Nora, weet hij niet zo zeker meer of verhuren nog wel zo’n goede keuze is.

*****

In dit verhaal staat een appartementencomplex centraal. De bewoners, waaronder Nora en Will, komen uitgebreid bij aan bod. Het is duidelijk dat alle bewoners een hechte band hebben en dat ze als familie zijn voor elkaar. Samenhorigheid en gemoedelijkheid staat centraal in het boek. Daarnaast lees je het opbloeiende liefdesverhaal tussen Nora en Will. Deze kent, zoals vaak in romans, hoogte- en dieptepunten.

*****

Ik vind Halsoverkop een fijn geschreven boek. Het leest lekker weg en kent geen moeizamere gedeeltes. Dit boek is perfect voor de momenten dat je graag wilt lezen, maar niet al te geconcentreerd het verhaal wilt volgen.

Ik ben een verantwoordelijk mens. Ik ben een praktisch mens.
Zijn eigen woorden nu, die hij had gebruikt om te winnen van Nora, om een einde te maken aan de vete over het appartement. Hij meende ze, uiteraard meende hij ze. Het waren de woorden die hij jarenlang iedere dag zichzelf had herhaald, totdat hij ze had geloofd, tot hij ze was geworden: Will die tot laat doorwerkt, Will die regelmatig blijft, Will die iedereen op zijn gemak stelt.
Maar toen het eenmaal achter de rug was – toen ze er stilletjes mee had ingestemd, had beloofd zijn vertrouwen niet te beschadigen en zich had verontschuldigd – had hij zich schuldig gevoeld, omdat hij haar niet de volle waarheid had verteld.’

Ga ’s middags in het lentezonnetje op je balkon zitten en schenk jezelf een glaasje wijn in. Sla vervolgens Halsoverkop open en voor je het weet gaat de zon langzaam onder.

75%

25%