Recensie: Kurt Palka – De pianobouwer

Recensie: Kurt Palka – De pianobouwer

1930. Iedereen in het Candadese dorp St. Homais is diep onder de indruk als Hélène Giroux er in haar luxe auto arriveert. Ze neemt al snel de leiding in het kerkkoor en speelt piano tijdens diensten. Voor de Eerste Wereldoorlog was ze eigenaar van de Noord-Franse Molnar pianofabriek; een van haar piano’s staat in het kerkje. Enkele bewoners koesteren argwaan jegens de vreemde vrouw. Ze lijken gelijk te krijgen wanneer Hélène aangeklaagd wordt voor moord. Tijdens de rechtszaak kan Hélène niet anders dan één voor één haar geheimen prijsgeven.

ISBN: 9789 046 820 902 – Nieuw Amsterdam – Aantal pagina’s: 237 – Roman

*****

4 van de 5 sterren — Rachel

‘Een mooie roman over de moeilijke keuzes die in een bewogen leven gemaakt worden om vast te kunnen houden aan wat je lief is. Een gevoelige, spannende en pakkende roman.’

*****

Hélène Giroux is een elegante vrouw met een bewogen leven. Ze verhuist naar het dorpje Saint Homais om met een schone lei te beginnen, maar toch wordt ze gedwongen het verleden op te rakelen en traumatische gebeurtenissen met het hele dorp te delen. Haar verleden heeft haar gemaakt tot een gereserveerde vrouw waar je al snel sympathie voor voelt. Door haar mysterieuze persoonlijkheid twijfel je echter tot het einde van het verhaal of deze sympathie verdiend is.
— Rachel

*****

Het verhaal neemt je mee in verschillende periodes en gebeurtenissen in het leven van Hélène Giroux. Deze periodes en gebeurtenissen geven inzicht in de keuzes en daden in haar leven, waarin de piano een rode draad vormt. Langzaam wordt haar verleden en omstandigheden prijsgegeven waardoor de spanning en interesse tot het einde van het boek behouden blijven. Het is een mysterieus en spannend verhaal, waarin steeds meer gebeurtenissen en daden worden opgehelderd door het verleden.
— Rachel

*****

De lezer moet zelf een aantal verbanden leggen, waardoor je goed en aandachtig moet lezen. Het staat er niet allemaal letterlijk en dat maakt het boek extra interessant. De verschillende periodes en gebeurtenissen worden sfeervol beschreven, waardoor het makkelijk is om je in te leven in de mysterieuze mevrouw Giroux.
— Rachel

Recht voor haar, net iets uit het midden van de kruising, stond een vleugel, en zelfs op die afstand kon ze zien dat het een Molnar was. Terwijl ze ernaar toe liep, verwonderde ze zich over deze wonderlijke opeenvolging van gebeurtenissen: eerst madame Cabayé die haar aanried naar Saint Homais te gaan, toen de hond die op Jack leek en nu een Molnar die in deze stenen ruimte op haar stond te wachten. De klavierklep en de bovenklep stonden allebei open. Ze keek in de vleugel om het meestermerk op het stemblok te zien. Daar stond het, in groene inkt, verbleekt maar nog wel leesbaar. De initialen B.R. in een klein ovaal.

18-koffie

Dit boek is uitermate geschikt voor een regenachtig weekend. Lees het boek op de bank met een grote kop thee.

70%