Recensie: Louis Stiller – Plot

Recensie: Louis Stiller – Plot

Meer dan een miljoen Nederlanders willen een boek schrijven. Ruim veertig delen lang biedt de Schrijfbibliotheek aspiranten en gevorderde schrijvers ideeën, inzichten en praktische hulp bij het creatief schrijfproces. Louis Stiller, grondlegger van de Schrijfbibliotheek, biedt in zes nieuwe delen verdere verdieping door zich te richten op de gereedschappen van de schrijver: plot, tijd, ruimte, personage, scènes en show, don’t tell. Het eerste deel, Plot, belooft precies zijn titel waar te maken: wat is een plot, wat betekent het voor het schrijfproces, voor de personages, het perspectief en de scène-opbouw, en hoe kom ik van plotten naar schrijven?

ISBN: 9789045706221 – Atlas Contact – Aantal pagina’s: 182 – Informatief

*****

3 van de 5 sterren — Ies

‘Een handboek voor beginnende schrijvers dat onoverzichtelijk wordt door de hoeveelheid verwijzingen naar andere boeken en schrijvers.’

*****

In Plot wordt in vijf hoofdstukken uit de doeken gedaan wat een goed plot is, hoe het is opgebouwd en hoe je dit plot vervolgens uitwerkt tot een goed verhaal. Hierbij worden veel voorbeelden van andere boeken aangehaald. Als je deze boeken kent, zorgt het ervoor dat de uitleg van Stiller verduidelijkt wordt. Als je de voorbeelden die worden genoemd echter niet kent, heb je alsnog geen idee waar Stiller heen wil met zijn uitleg en zorgen die voorbeelden eerder voor verwarring.

*****

Stiller heeft een zeer professionele manier van schrijven. Hij haalt andere schrijvers en boeken aan en onderbouwt zijn uitleg met veel voorbeelden. In aparte kaders worden bepaalde onderdelen nog extra uitgewerkt (denk aan: genres, thematiek, verhaalconflicten en hoe schrijf je een sterk einde). Deze kaders staan wel op onhandige plekken in het boek: zinnen worden halverwege afgebroken om plaats te maken voor een kader. Als lezer ben je daardoor steeds heen en weer aan het bladeren, want je wil eerst de zin of passage aflezen en daarna wil je toch nog lezen wat in het aparte kader staat.

‘Als je weet hoe je oorzaak-gevolgketting eruitziet, kun je vervolgens bepalen in welke volgorde je het verhaal gaat vertellen. Gebruik je de gewone chronologische volgorde of haal je sommige delen naar voren of naar achteren, zodat de lezer, kijker of luisteraar moet puzzelen, zoals bij films als Pulp Fiction of romans als Wuthering Heights? Of maak je een soort ritssluiting, waarbij je de twee belangrijkste verhalen op het eind bij elkaar laat komen, zoals Lize Spit deed met Ik ben er niet? Nog een mogelijkheid: een cirkelvorm waarbij de eerste scène aansluit bij de laatste en alles weer rond is, zoals in films als Groundhog Day en 12 Monkeys.’

Plot is een mooi hulpmiddel voor beginnende schrijvers die een vaag verhaalidee hebben, maar niet goed weten hoe ze dit verder moeten uitwerken.

50%

50%