Recensie: Marcel van de Ven – Onder de radar

Alex, Hannah en Elin zitten bij elkaar in de klas, maar hebben weinig met elkaar te maken. Ze hebben ieder hun eigen leven. En hun eigen problemen. Alex vindt het maar niks dat zijn neef Sam zo stoer doet de laatste tijd. Hij heeft het steeds over wapens, drillrap en ‘jagen’. Alex vertrouwt het niet, maar ja, Sam is wel zijn neef. Elin wordt gechanteerd door haar ex-vriendje. Sinds het uit is, dreigt hij om een bepaald filmpje van haar te verspreiden. Dus doet ze maar wat hij van haar vraagt. Nieuwkomer Hannah heeft het thuis en op school niet gemakkelijk. Als haar klasgenoten een gemene prank met haar uithalen, weet ze niet meer wat ze moet doen. Ze raakt in paniek en slaat op de vlucht. Alex, Hannah en Elin leren elkaar pas écht kennen als alles uit de hand loopt…

ISBN: 9789020622485 – Uitgeverij Kluitman – Aantal pagina’s: 176 – Jeugdboek

*****

4 van de 5 sterren – Eline

‘Een intrigerend verhaal dat dicht bij de jeugd van vandaag staat.’

Verhaal

*****

In Onder de radar lees je over de levens van Alex, Hannah en Elin. Zij zitten bij elkaar in de klas. Ook lees je over Sam, de neef van Alex. De personages Alex, Hannah en Elin komen sterk over. De rol van Sam blijft wat onderbelicht en dit is wat mij betreft een gemiste kans, omdat het interessant zou zijn om vanuit zijn perspectief dit verhaal te beleven.

Het boek

*****

De sfeer in Onder de radar is erg spannend. Ik zat vaak op het puntje van mijn stoel bij het lezen van dit boek.

*****

Onder de radar is geschreven vanuit de ik-vorm vanuit verschillende personages. Bovenaan het hoofdstuk lees je vanuit wie het hoofdstuk geschreven is. Je leest niet alleen wat die persoon zegt en ziet, maar ook wat hij of zij denkt. Het boek is geschreven in tegenwoordige tijd. Dit zorgt ervoor dat het verhaal extra gaat leven.
Achterin dit boek vind je extra uitleg en tips over groepsdruk, wapens, sexting, huiselijk geweld en chantage. Daarna lees je wat je kunt doen als je hulp nodig hebt. Omdat alle bovengenoemde onderwerpen in dit boek aan bod komen, is het goed dat je kunt lezen wat je eraan kunt doen.

‘Waar kwam dat mes nou ineens vandaan? Vanuit mijn ooghoek zag ik Pepijn met zijn telefoon de boel filmen. Sam zette een stap naar voren en ik stapte meteen achteruit. Het mes leek nog groter dan de laatste keer dat ik het zag. De groep scholieren om ons heen begon te joelen. Iemand gaf me een duw in mijn rug zodat ik naar voren viel, richting Sam. Richting mes. Sam schrok ervan, dat zag ik. Ik sprong snel opzij en gaf een harde ruk aan de arm waarmee hij het mes vasthield. Het mes viel. Ik moest het als eerste te pakken zien te krijgen. Om het bij Sam weg te houden. Opeens had ik het mes in mijn handen. ‘Wat doe je?’ Sam keek me verbaasd aan en maakte een wilde beweging om het mes terug te krijgen.’

Onder de radar is geschikt voor jongeren vanaf 11 jaar. Het verhaal staat dicht bij wat jongeren op die leeftijd mee kunnen maken.

50%

50%