Recensie: Mariska Woertman – Los van alles

Een droom najagen. Mariska en haar man deden het. Huis in de verkoop, werk opzeggen, iedereen uitzwaaien en met twee jonge dochters op hun zeilboot Zouterik de oceanen over, los van agenda’s en stress – dacht ze vooraf…

ISBN: 9789493319080 – Uitgeverij Brandt- Aantal pagina’s: 384 – Non-fictie

*****

4 van de 5 sterren – Eline

‘Een eerlijk en rauw verhaal over een immense reis.’

*****

Los van alles beschrijft een zeilreis door de ogen van Mariska Woertman, partner van Tjaart en moeder van Linde en Berber. Ook Tjaart zijn zoon Luuk komt weleens aan boord. Je leest veel over de korte contacten die het gezin heeft met andere zeilende mensen. Deze worden meestal benoemd bij de naam van hun boot.

*****

Los van alles vertelt het eerlijke verhaal van het zeilen over de wereld in een kleine ruimte. Je leest over jaloersmakende uitzichten en kennismakingen met diersoorten, maar ook de andere kant van de medaille. Je leest over de irritaties en onuitgesproken ruzies die aan boord van dit kleine huis allemaal aan bod komen. Door dit eerlijke verhaal is Los van alles een heel realistisch verhaal dat niet alleen het perfecte plaatje toont. Wel merkte ik aan het einde van het boek dat het verhaal zich wat meer voortsleepte, ik was mijn interesse toen wel wat kwijt.

*****

Los van alles is vlot en beeldend geschreven. Bij tijden leek het alsof ik zelf stukjes meevoer op de  Zouterik. Het boek beschrijft een reis die zowel letterlijk als figuurlijk is. De relatie tussen Mariska en Tjaart groeit naarmate ze verder zeilen. Ook merk je bij Mariska dat zij zelf eerst nog lang in de westerse gehaastheid zit, maar dat dit langzaamaan afneemt. Wat ik minder sterk vind, is dat er best veel zeiltermen in het boek verwerkt zitten. Ik heb hier totaal geen kennis van dus had vaak geen idee wat er bedoeld werd.

‘Midelo, São Vicente, Kaapverdië, Afrika
20 november 2018

Ik ruik Afrika al voor ik het zie. Flarden van kruidige geuren, kleuren die me ondanks de ochtendnevel al tegemoet stralen. Land van stranden en bergen. Van groen en tropisch tot woestijnachtig en vulkanisch. Voet aan land zetten in Kaapverdië betekent deze reis ook de eerste kennismaking met een nieuw continent. Na exact zeven etmalen op zee zien we de eilandengroep aan de horizon verschijnen. Rond middernacht zie ik de eerste lichtjes in de verte. En als Tjaart mij om vijf uur wekt voor mijn ochtendwacht en ik slaperig mijn hoofd boven het luik uitsteek, zie ik de duidelijke contouren van talloze eilanden donker afsteken tegen een maanverlichte hemel.’

Los van alles beschrijft veel verschillende seizoenen en weertypen, het boek zal dan ook altijd passen. Pak gewoon je favoriete drankje en geniet.

50%

50%