Recensie: Max Chafkin – De dwarsdenker

Recensie: Max Chafkin – De dwarsdenker

Peter Thiel: een van de machtigste, maar ook meest mysterieuze personen ter wereld. Als grootste techinvesteerder van Silicon Valley was hij onder andere betrokken bij de oprichting van PayPal, Facebook en SpaceX, en kwam hij de laatste jaren in het nieuws als een van de belangrijkste supporters van Donald Trump. Maar ondanks zijn invloed in de techwereld en het grote aantal projecten waar hij bij betrokken is, kennen maar weinig mensen hem écht.

In deze onthullende biografie wordt duidelijk hoe Peter Thiel een internetpionier werd, en hoe hij zijn macht daarbuiten probeert uit te breiden. Dit is een diepgaan en spraakmakend portret van een van de grootste spelers in Silicon Valley, maar ook het verhaal van de techindustrie zelf, waarvan de explosieve groei en macht zowel opwindend als controversieel is.

ISBN: 9789401617666 – Xander Uitgevers – Aantal pagina’s: 440 – Biografie

*****

3 van de 5 sterren – Kaylee

‘Bijzonder portret over een machtige speler binnen die techindustrie waarvan niemand de ware aard te zien kreeg.’

*****

Peter Thiel heeft al snel een doel voor ogen: rijk worden en de wereld beheersen. Hij wordt ondernemer in de techindustrie en weet in deze wereld zijn naam te vestigen.
Thiel wordt gekenmerkt als een vrij uitgesproken persoon, hij doet alles op zijn eigen manier en laat zich niet weerhouden door anderen of hun mening. Hij laat weinig over zichzelf los en over zijn privéleven wordt dan ook geen woord gerept. Op een gegeven moment geeft hij aan dat hij op mannen valt, maar wil hier verder absoluut niets over kwijt. Hij spreekt met niemand over zijn persoonlijke leven en is vooral bezig met zaken doen.

Thiel is als zakenman een excentriek persoon. Hij weet als geen ander hoe hij moet ondernemen en investeert in veel grote bedrijven. Ook hierbij geldt dat zijn eigen visie hoog in het vaandel staat en gaat politieke spelletjes hierbij absoluut niet uit de weg. Het doel van Thiel lijkt maar één ding: macht.

*****

De dwarsdenker is een autobiografie waarin ontzettend veel informatie is verwerkt. Ten eerste is Thiel een markant persoon waarover veel valt te vertellen, aangezien hij ontzettend veel gepionierd heeft binnen de techindustrie. Daarnaast is hij als persoon uiterst interessant, omdat niemand veel hoogte krijgt van deze man. Hij is uiterst mysterieus en laat zich door niets of niemand tegenhouden. Het boek is een uitgebreide beschrijving van het leven van Thiel.

*****

Wanneer je enorm geïnteresseerd bent in de Amerikaanse techindustrie, techbedrijven en alle personen hierbinnen, dan ga je dit boek waarschijnlijk heel interessant vinden. Ikzelf ben dit wat minder, ik was voor het lezen van dit boek vooral benieuwd naar Peter Thiel en de manier waarop hij zo’n belangrijke speler binnen de industrie is geworden.
Max Chafkin heeft ontzettend veel informatie verzameld over Thiel en heeft hierbij ook met veel mensen over hem gesproken. Al deze informatie heeft hij gebundeld tot één verhaal. Er komen ontzettend veel bedrijven, namen en politieke spelletjes voorbij. Ik had soms wel wat moeite met het doorlezen, omdat het een nogal uitgebreid verhaal is met alle namen en de vele beschreven situaties. Maar nogmaals, als je interesses binnen tech liggen, dan ga je dit boek interessant vinden.

‘Maar voor Thiel wat intellectuele faam en bekendheid niet genoeg. Hij wilde rijk worden en dat doel leek onbereikbaarder te zijn dan ooit. In 1995, na zijn terugkeer in de Bay Area, was Thiel tijdelijk bij zijn ouders ingetrokken, maar nu woonde hij samen met een vriend in een goedkoop appartement lang de snelweg, in San Mateo. Hij at veel Chinees afhaalmaaltijden en als hij stoom af moest blazen ging hij schaken in het centrum van Palo Alto.’

Dit boek lees je het liefst in een koffietentje terwijl verschillende mensen om je heen zitten te werken. Vraag je ondertussen af wat de mensen om je heen voor werk doen en stel je voor dat één van hen net zo’n mysterieus type is als Peter Thiel.

30%

70%

440 pagina’s