Recensie: Sejul Nerve – Het heerlijke leven in onwetendheid

Een uitgebreide verhalenbundel waarin elk verhaal een origineel scifi-concept mengt met voor ieder herkenbare situaties en die zo een verfrissende blik geeft op onze eigen belevingswereld. Lees bijvoorbeeld over een metrostation waar de tijd stilstaat, door een filmstudio gefabriceerde herinneringen, de onverwacht warme zorg door een drone en de pracht van een onbereikbare tuin.

De verhalen spelen met existentiële en filosofische thema’s zoals onder andere onze omgang met verlies, de angst om vergeten te worden en het genadeloze lot.

ISBN: 1230006258603 – Eigen beheer – Aantal pagina’s: 200 – Sciencefiction, verhalenbundel

*****

4 van de 5 sterren – Frederique

Het heerlijke leven in onwetendheid is een sciencefiction-bundel met veel verschillende verhalen die je aan het denken zet over alledaagse dingen.’

*****

In elk verhaal speelt een ander personage de hoofdrol. Zo heb je onder andere Alka Lite, een batterij met bewustzijn, maar bijvoorbeeld ook Don, een verslaafde die vast komt te zitten in een Hotel Calfornia-achtige setting die dienstdoet als afkickkliniek, Martie, die haar leven weer op de rit krijgt door een zorg-robot, en een onbereikbare tuin die mijmert over wat zou kunnen gebeuren als mensen de tuin wél konden bereiken.

*****

Het heerlijke leven in onwetendheid bestaat uit verschillende korte verhalen, waardoor het tempo hoog ligt en de spanning verschilt per verhaal. Bij sommige verhalen heb je heel veel spanning en wil je eigenlijk meer lezen, terwijl andere verhalen juist wat rustiger zijn en vragen opwekken. Het zijn uiteenlopende verhalen die samen een fijne afwisseling hebben.

*****

Sejul Nerve schrijft heel toegankelijke sciencefiction. Geen moeilijk technische termen of ingewikkelde settings, maar verhalen die iets vervreemdends hebben waardoor je na gaat denken over dingen waar je eerst niet over nadacht.

‘Het is enkele weken later en hij bevindt zich op de controlepost voor de universiteit. Op het strenge commando van de beveiliger keert hij zijn aktetas om op de metalen tafel en wordt hij grondig gefouilleerd. Dit is niet het studentenleven dat ik in gedachte had, bedenkt hij zich terwijl hij betast wordt. Met het uitzicht op de naderende komeetinslag gaat alles anders, want iedereen is anders. Het individualisme en opportunisme floreren. Ieder voor zich en elke beweging is in eigen belang. Hij begeeft zich verder het campusterrein op. Achter de omheining buiten het terrein klinken sirenes, schreeuwende mensen en de geluiden van vandalisme en geweld. Het is dezelfde achtergrondmuziek sinds het nieuws over de komeetinslag. De universiteit is een oase van rust omdat veel academici de naderende komeet ontkennen.’

Het heerlijke leven in onwetendheid is een goed boek om te lezen in de trein, zodat je na het lezen van elk verhaal even pauze kunt nemen om erover na te denken.

50%

50%