Recensie: Sophia Dembling – Het hart van stille mensen

Een gids voor introverte mensen die alleen zijn koesteren, maar ook verlangen naar verbondenheid. Want als je introvert bent, kunnen daten en relaties aangaan een behoorlijke uitdaging zijn: van het zoeken naar potentiële partners en keuvelgesprekjes tijdens een eerste date, tot een balans vinden in een relatie en toe durven geven aan je wens soms alleen te zijn.

ISBN: 9789400507586 – A.W. Bruna – Aantal pagina’s: 272 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Luus

‘Alles over introvert zijn in de liefde.’

*****

Sophia schrijft over alles wat een introvert tegenkomt op het gebied van de liefde. Ze is zelf een introvert en heeft onderzoek gedaan naar dit onderwerp en gesprekken gevoerd met veel introverte mensen. Volgens Sophia kan introversie soms in tegenspraak lijken met op zoek gaan naar liefde en die ook vinden. Introverte mensen zijn meestal minder zichtbaar en daten kan door hun voorkeuren soms best een obstakel zijn. Dit boek laat je zien hoe een introvert de liefde kan beleven. Als single, maar ook in een relatie. Wat de pluspunten maar ook de valkuilen zijn van een introvert, en hoe dit samengaat met extraverte mensen. Wat je van dit boek vooral leert, is jezelf onder de loep nemen en te kijken naar wat je wensen zijn in de liefde. Ongeacht of je introvert of extravert bent, er staan heel veel bruikbare tips in dit boek wat betreft daten en een liefde vinden.

*****

Het boek leest makkelijk door de korte hoofdstukken. Ben je alleen geïnteresseerd in bepaalde onderwerpen, dan kun je ook alleen het betreffende hoofdstuk lezen omdat het boek niet op zichzelf voortbouwt. Het is een theoretisch boek wat afgewisseld wordt met stukken die gebaseerd zijn op ervaringen. Ook komen er anekdotes over introversie in voor.

Soort zoekt soort, of trekken tegenpolen elkaar aan? Kun je beter op zoek gaan naar een introvert of een extravert persoon? De relatievraag die me het vaakst gesteld wordt, is deze: is een relatie tussen twee introverte mensen het best omdat ze snappen hoe de ander in elkaar zit? Of zijn introvert-extravertstellen gelukkiger omdat ze elkaar juist goed aanvullen? Het onbevredigende antwoord op beide vragen luidt ‘ja’. Want ja, soort zoekt soort, en ja, tegenpolen trekken elkaar ook aan. Het hangt er gewoon helemaal van af.
‘Getrouwd zijn met een extravert persoon leverde heel wat stress op,’ zegt Tone, een gepensioneerde vrouw van drieënveertig jaar. ‘Qua sociaal leven hadden we nooit dezelfde behoeften en ik moest mezelf elke dag forceren om te voldoen aan mijn partners behoefte aan gezelschap en dingen doen waarvan hij vond dat we ze samen moesten doen.’ Tone is inmiddels getrouwd met een introvert iemand en vindt dat een verademing. ‘Hij snapt mijn behoeften en hoe ik denk, omdat hij hetzelfde voelt. Voor het eerst van mijn leven voel ik me vanbinnen rustig.’

Ben je op zoek naar meer inzicht in je wensen in de liefde? Misschien ben je zelf introvert (of is je partner dat wel), en wil je meer te weten komen over hoe een introvert de liefde beleefd. Dit boek laat je kennis maken met ervaringen van introverte mensen en hun liefdeslevens. Je krijgt tips over een eerste date (en hoe deze te overleven), hoe een extravert of introvert te versieren en strategieën om een date zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Dus als je daarnaar op zoek bent, dan is dit zeker een interessant boek voor jou!

50%

50%

272 pagina’s