Recensie: Stephan Pastis – Domperdorp – Alle ouders de lucht in!

Milo is de enige die nog in het Domperdorpse weeshuis voor probleemkinderen woont; alle andere wezen zijn al in een gezin geplaatst. Hij besluit het weeshuis te verlaten en ontmoet Bregje Zwerver, die hem Milo de Magnifieke noemt. Wanneer de hebzuchtige ouders van Domperdorp worden ontvoerd door aliens, vieren de kinderen groot feest. Maar Bregje en Milo moeten een list verzinnen: Domperdorp raakt in verval, en hoe kunnen zij het dorp redden?

ISBN: 9789026160714 – Uitgeverij de Fontein – Aantal pagina’s: 288 – Kinderboek

*****

4 van de 5 sterren — Eline

‘Een grappig en razendsnel verhaal met verrassende wendingen.’

Verhaallijn

*****

In Domperdorp – alle ouders de lucht in lees je over een jongen, Milo. Deze jongen woont als enige nog in het weeshuis. Op een dag besluit hij om verder te kijken dan alleen het weeshuis en ontmoet hij Bregje Zwerver.
Als de volwassenen van Domperdorp op een dag op het nieuws zien dat de aarde eigenlijk een tafel is en zij over de rand kunnen tuimelen, gaan zij massaal naar de rand om zichzelf de ruimte in te katapulteren. Vanaf dat moment zijn er alleen nog maar kinderen in Domperdorp, wat niet echt zorgt voor een fijne samenleving. Milo en Bregje bedenken een plan om Domperdorp te redden, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk.
De verhalen van Milo en de volwassenen uit het dorp, lopen in het begin langs elkaar heen. Dit zorgde er bij mij voor dat ik weleens de draad kwijtraakte en moest teruglezen om te zien hoe het zat. Als deze twee verhalen in het begin al meer met elkaar verbonden waren, was het boek wat mij betreft makkelijker te volgen. Ook zit er veel vaart in het verhaal, wat er soms voor zorgt dat het lastig te volgen is.

Illustraties

*****

Domperdorp – alle ouders de lucht in is geschreven in stripvorm. Hierdoor motiveert dit boek kinderen die niet zo van lezen houden, om toch een boek te lezen. Ook is er veel ruimte voor verschillende illustraties, die ook qua grootte van elkaar verschillen. Dit geeft het boek de uitstraling dat het nooit saai is, wat precies het geval is bij de boeken over dit bijzondere dorp.

Stukje uit het boek

Domperdorp – alle ouders de lucht in is geschikt voor kinderen vanaf tien jaar die van een humoristisch boek houden.

meisje-of-jongen-1