Recensie: Steven van den Berg – Trisylia – De Vergeten Oorlog

Honderdzestig jaar vrede is genoeg om mensen de ellende van oorlogen te doen vergeten. Dat geldt niet voor iedereen. Wanneer een eeuwenoude vijand terugkeert kan alleen de gebundelde kracht van de koninkrijken voorkomen dat de wereld vervalt in chaos. Blind voor de opkomende vijand en zonder georganiseerd leger lijken de verschillende koninkrijken van Trisylia het al moeilijk genoeg te hebben. Als koning Walton echter besluit om de andere koninkrijken aan te vallen lijkt alle hoop verloren.
Earin voelt zich geroepen om actie te ondernemen tegen de oprukkende vijand en onderneemt een haast dwaze missie om mensen te verbinden én de vijanden die hij tegenkomt te verslaan. Samen met zijn vriend Arvid, de prinses Nilde van Fondorff en haar zus Silfer begint een groots avontuur. Kan hij mensen overtuigen en voorkomen dat Trisylia door oorlog wordt verslonden?

ISBN: 9789493210608 – Uitgeverij Ambilicious – Aantal pagina’s: 271 – Fantasy

*****

4 van de 5 sterren – Frederique

‘Een mooie Nederlandse nieuwkomer in het klassieke fantasie genre.’

*****

Earin, zoon van zeeheld en visser Hamel, besluit na de verwoesting van zijn dorp door een vijandig leger samen met zijn beste vriend Arvid het heft in eigen hand te nemen. Geïrriteerd door het gebrek aan actie van hogere instanties reizen ze samen af naar Fondorff in Ilfiya om koning Dargo te waarschuwen. Koning Dargo, geliefd door het volk, stuurt zijn dochters Nilde en Silfer met de twee jongemannen mee naar de Republiek van Myr om daar om assistentie van hun leger te vragen.
Naast het oprukkende leger van buitenaf heeft Koning Walton van Sabor, buurland van Ilfiya, óók een leger gemobiliseerd, iets wat breekt met de honderdzestig jaar durende vrede.

*****

In Trisylia – De Vergeten Oorlog zit de spanning er vanaf de proloog al goed in. Het boek ademt een heel eigen sfeer uit die veel vragen oproept. Sommige vragen worden beantwoord, andere vragen blijven liggen voor een volgend deel van deze serie. Gelukkig wordt de spanning her en der afgewisseld door stukken die wat rustiger zijn, want door de spanning is het boek moeilijk weg te leggen.

*****

Steven van den Berg heeft een heldere en prettige schrijfstijl waardoor het boek vlot wegleest. Trisylia – De Vergeten Oorlog komt vanaf het begin goed op gang en weet dit door het boek heen ook vast te houden.

‘De steeg was uitgestorven. Met een kleine aanloop zette hij zich af en sprong op de regenton die tegen de muur stond. Gebruik makend van de snelheid die hij nog had, zette hij zijn voet op een uitstekende steen. Met de behendigheid van een kat lanceerde hij zichzelf. Earin strekte zijn arm uit en pakte een uitstekende steen vast met zijn hand. Met een kleine slinger pakte hij met zijn tweede hand de steen vast. In een gehurkte positie tegen de muur gebruikte hij zijn benen en zijn armspieren om zichzelf omhoog te werpen. Het lukte hem om de rand van het schuine dak te pakken. Vanaf daar was het eenvoudig. Gebukt liep hij over het steile dak naar de top van de tempel.
Hij ging op de nok van het dak staan, maakte een lange aanloop om voorwaartse snelheid op te bouwen. Met een sprong lanceerde hij zichzelf van de tempel en vloog op de stadsmuur af. Behendig maakte hij een koprol.
Een seconde bleef Earin op een knie zitten, keek van links naar rechts over de stadsmuur, die was leeg. Hij stond op en observeerde de volgende ring die hij moest oversteken, de vijfde ring, met de huizen van de rijke burgerij.’

Trisylia – De Vergeten Oorlog is een boek dat je echt onder elke omstandigheid kan lezen. Het boek is nog spannender als het buiten donker is, regent en onweert.

50%

50%