Recensie: Stine Jensen – Voor elke dag een filosofische vraag

In een drukke wereld waar vaak weinig tijd is of wordt gemaakt om even ergens bij stil te staan, kan een korte onderbreking zeer welkom zijn. Met de 365 filosofische vragen in dit boek kun je elke dag een momentje voor jezelf nemen. Of juist contact maken, door de vraag aan een ander te stellen. Vragen zijn immers de kern van de filosofie. En meestal nodigt een goede vraag niet meteen uit tot een antwoord, maar tot méér vragen stellen.

ISBN: 9789020608182 – Pepper Books – 365 vragen – Non-fictie

*****

5 van de 5 sterren — Kaylee

‘Met Voor elke dag een filosofische vraag kun je de diepte in duiken en een goed gesprek op gang brengen.’

*****

Voor elke dag een filosofische vraag kent 365 filosofische vragen. Ik ben van mening dat het ontzettend leuk is om iedere dag het boekje open te slaan en de vraag voor jezelf te beantwoorden.

Nadat ik het boekje ontvangen had, lag het een tijdje op mijn keukentafel. Wanneer er mensen op bezoek kwamen, trok het eigenlijk altijd aandacht. Het boekje werd vaak opgepakt, opengeslagen en even doorgebladerd. Geregeld werd er ook een vraag hardop gesteld en kwam een leuk gesprek op gang. Soms was dit een diepgaand gesprek dat uiteindelijk alle kanten op ging. Ontzettend leuk, dus dit boekje blijft in het zicht in mijn huis liggen. Absoluut ook een aanrader om cadeau te doen!

Vragen

*****

De vragen in het boekje zijn erg uiteenlopend. Ze variëren van ‘Kunnen alle mensen van hun fouten leren?’ tot ‘Wanneer is iemand een echte vriend?’ Sommige vragen kun je heel snel beantwoorden en anderen vragen er juist om wat dieper over na te denken. Leuk om hier ook samen met iemand anders eens van gedachten over te wisselen of om gewoon jezelf in een vraag te verliezen.

Voor elke dag een filosofische vraag is geschikt voor iedereen die het leuk vindt om na te denken over filosofische vragen. Dit kun je alleen doen, maar de vragen zijn ook heel geschikt om daar met anderen over te spreken.

50%

50%