Recensie: Mo Gawdat & Alice Law – De logica van stress

Ieder van ons ervaart de toename van stress in de samenleving, maar we zoeken nog steeds naar effectieve manieren om die te verlichten en te voorkomen.

Net als in zijn wereldwijde bestseller De logica van geluk benadert technicus Mo Gawdat het probleem van stress met een analytische houding: hoe is de overbelasting van ons systeem ontstaan en hoe kunnen we die verhelpen? Dat doet hij door de oorzaken en gevolgen van stress in kaart te brengen, waarbij hij onderscheid maakt tussen geestelijke, emotionele, fysieke en spirituele stress.
Gawdat en zijn medeauteur Alice Law laten in dit boek wetenschappelijk onderbouwd zien hoe voorspelbaar stress is, en dat het daardoor dus goed valt te beheersen. Zij baseren hun kennis mede op hun eigen pijnlijke ervaringen met destructieve stress. Juist omdat zij ook die kwetsbare verhalen met de lezer delen, zijn hun aanbevelingen voor een stressvrij leven oprecht, positief en waardevol.

ISBN: 9789493319264 – Uitgeverij Brandt – Aantal pagina’s: 360 – Zelfontwikkeling

*****

5 van de 5 sterren — Kaylee

De logica van stress helpt jou om je stress te herkennen, te begrijpen en te voorkomen.’

*****

Ik kan niet anders zeggen dat ik alleen maar lovende woorden heb voor De logica van stress. Mo Gawdat en Alica Law nemen je in hun boek mee in de algehele wereld van stress. Ze leggen je uit wat stress precies is, hoe het ontstaat, welke gevolgen het kan hebben en gaan vervolgens in op het voorkomen en tegengaan van stress. Hierbij gaan ze in op de verschillende soorten stress, zoals fysieke stress en geestelijke stress.
Mo en Alice delen ook veel van hun eigen gebeurtenissen en hoe ze hiermee omgegaan zijn. Door hun kennis en ervaringen kunnen ze waardevolle tips delen hoe jij met je stress om kunt gaan. De logica van stress is een goede gids wanneer jij aan de slag wilt gaan om jouw stressniveau te verminderen.

*****

Mo en Alice hebben afwisselend De logica van stress geschreven en delen hierbij beiden hun kennis en ervaringen. Het boek leest prima door, deelt veel interessante informatie waardoor je als lezer geboeid blijft. Ze wisselen verschillende onderwerpen af, waardoor het ook geen langdradig of saai verhaal is.

Ik vind het ook goed hoe Mo en Alice je als lezer aanspreken. Je leest dit boek waarschijnlijk met een doel, omdat je stress ervaart. Mo en Alice beschrijven alles rondom stress op een licht confronterende manier, waardoor je na gaat denken over je eigen gedrag, gedachtes en stress. Ik denk dat dit de kracht van het boek is, aangezien je hierdoor bewust wordt van je stress en beseft hoe het je kan belemmeren. Mo en Alice zetten je hierdoor zeker aan tot actie.

‘Een trauma kan soms ingrijpend veranderen. Zelfs lang nadat het drama zich heeft voltrokken, zijn we er nog stuk van en worden we erdoor getekend. Niettemin maakt het feit dat we er stuk van zijn ons betere mensen, maken de littekens ons mooier en worden we er sterker van. Als je terugkijkt op je leven, zul je vaak tot het inzicht komen dat het de moeilijkste periodes waren waardoor je de persoon bent geworden die je nu bent. Wanneer we een moeilijke situatie moeten oplossen, veranderen we. We verwerken dan de vaardigheden om wanneer diezelfde situatie zich ooit weer aandient, er makkelijker mee om kunnen gaan.’

Dit boek is uiterst geschikt voor iedereen die stress ervaart, ongeacht in welke mate. Het gaat je absoluut helpen om je stressvolle gedachten te voorkomen.

50%

50%