Recensie: Alan Watts – Weg van het denken

‘Weg van het denken’ van Alan Watts bevat de teksten van enkele van zijn beste lezingen, gebaseerd op de succesvolle audioserie ‘Out of Your Mind’. Om de dingen helder te kunnen zien, moeten we soms weggaan van ons denken, is een bekende uitspraak van Alan Watts. Misschien wel meer dan enige andere Westerse spirituele leraar was en is Alan Watts in staat om ons uit ons beperkte Westerse denkkader te laten stappen. Hij biedt alternatieve wegen uit ons denken en leidt ons langs de grote spirituele thema’s. Wat gebeurt er als doorkrijgen dat ons lichaam en ons ego slechts een illusie zijn? Hoe kan het omarmen van de chaos ons helpen om ons levensdoel te ontdekken? En welke wonderen kunnen we verwachten als we stoppen met alles zo serieus te nemen? Volg deze briljante denker op deze zoektocht en je zult tot antwoorden komen!

ISBN: 9789020214222 – AnkhHermes – Aantal pagina’s: 224 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Luus

‘Alan Watts praat met zijn verbluffende helderheid over de gecompliceerde concepten van de mensheid en onze menselijke ervaringen hier op aarde.’

*****

Onderwerpen die in dit boek o.a. aan bod komen zijn: wat gebeurd er als je het leven eens niet zo serieus neemt, de mythe die we geloven; dat we ingekapselde ego’s zijn die losstaan van de wereld om ons heen, waarom we chaos en leegte volledig moeten omarmen om tot ons diepste doel te komen. Met verbluffende helderheid praat hij over de gecompliceerde concepten van de mensheid, onze menselijke ervaringen hier op aarde, het universum.

*****

Als je Alan Watts kent, dan weet je dat zijn teksten en schrijfstijl niet altijd eenvoudig is. Het kost soms wat moeite om erdoorheen te komen en om de woorden te laten resoneren in je hoofd. Geef je het wat tijd, dan kun je waardevolle lessen halen uit dit boek. Ik raad je dan ook aan om dit boek rustig te lezen en het soms even weg te leggen, om het allemaal goed te laten doordringen.

‘Het universum is een voorbijgaand systeem – zoals een luchtbel, of rook, of schuim op water. Het komt en gaat en lost op, maar dat willen we niet. We willen niet opgeven en meegaan met het oplossen, maar wat denken we te bereiken door vol te houden en ons te verzetten? Ik preek niet tegen je dat je zou moeten opgeven. Ik wil alleen dat je voeling krijgt met hoe het innerlijk aanvoelt wanneer je nadenkt over het vooruitzicht dat er niets is – dat deze hele toestand enkel een luchtbel is die oplost.’

De zoon van Alan bracht in 2004 het audioboek “Out of Your Mind” uit. Dit luisterboek bevat zes seminars van Alan, die nu in boekvorm zijn uitgegeven. Ben je al bekend met Alan, dan is dit boek prachtig om te lezen. Ben je nog niet bekend met Alan, dan is dit ook een mooie basis om zijn werk te leren kennen.

50%

50%

224 pagina’s