Recensie: Catherine Ryan Howard – Je liet mij leven

Op haar twaalfde overleeft­ Eve Black als enige van haar gezin een aanval van een beruchte seriemoordenaar wiens identiteit nog altijd onbekend is. Nu, jaren later, is ze nog steeds geobsedeerd door de man die haar leven verwoestte. Ze is vastbesloten hem eindelijk te ontmaskeren.

Bewaker Jim Doyle krijgt de true crime-bestseller Je liet mij leven in handen, het boek waarin Eve Black vertelt over haar pogingen om de moordenaar van haar familie op te sporen. Met elke pagina die hij omslaat groeien Jims woede én zijn angst. Want Jim realiseert zich hoe gevaarlijk dicht Eve bij de waarheid zit. En hij weet dat ze niet zal opgeven voor ze hem gevonden hee­ft.

Tenzij hij haar eerst vindt.

ISBN: 9789022594636 –Uitgeverij Boekerij – Aantal pagina’s: 336 – Thriller

*****

‘IJzersterke psychologische thriller in een gewaagde formule vervat.’

*****

De Ierse beveiliger Jim Doyle lijkt op het eerste gezicht een onopvallende, saaie man. Hij is keurig getrouwd met zijn vrouw Noreen en samen hebben ze een dochter met de naam Katia. Maar niets is minder waar. Jim is in feite een bruut en gedraagt zich zeer agressief en gewelddadig bij conflicten. Hij voelt zich superieur ten opzichte van anderen en kickt op machtsvertoon. Wat de meesten ook niet weten is dat hij de werkelijke persoon achter de ‘Spoorloze Man’ is. Niet alleen ‘spoorloos’ omdat politie en justitie hem nog niet op het spoor zijn gekomen, maar ook omdat Jim geen enkel spoor achterliet op de plaatsen delict.

Evelyn Black (Eve) is een overlevende van een van zijn misdaden en zij wil de ‘Spoorloze Man’ onthullen in haar boek ‘Je liet mij leven’, daarbij geholpen door voormalig politierechercheur Edward Healy. Jim wil koste wat het kost voorkomen dat hij door Eve ontmaskerd wordt. Sterker, bij een confrontatie zal hij Eve confronteren met haar grootste geheim op de avond van het misdrijf…

*****

Het boek Je liet mij leven kan het beste worden gekenmerkt als de weergave van heftige drama’s gecombineerd met een kat en muis-spel vervat in een psychologische thriller. Howard beschrijft helder welke impact het voor slachtoffers heeft om slachtoffer -of nabestaande- van een misdaad te zijn. Slachtoffers en nabestaanden ondernemen een vaak onmogelijke zoektocht naar duidelijkheid, terwijl tegelijkertijd leegte in hun bestaan optreedt. Machteloosheid is in het boek duidelijk voelbaar op het moment dat er geen enkel bewijsmateriaal, dat naar de identiteit van de dader leidt, te bespeuren is.

*****

Het is een gewaagde, maar ook een zeer originele keuze van Howard geweest om af te wijken van de klassieke formule van een whodunnit. Al vroeg in het boek kunnen we namelijk lezen dat Jim Doyle de misdrijven heeft gepleegd. Het is dan nog wel de vraag welke motieven Doyle voor zijn daden heeft en op welke wijze hij de serieverkrachtingen en -moorden heeft gepleegd. Eveneens origineel is de keuze om Eve’s roman Je liet mij leven integraal op te nemen in het verhaal. De woordkeuze van Howard is uitmuntend, de dialogen zijn kort en het verhaal is goed en snel leesbaar. Het verhaal maakt voor het overige een zeer realistische en geloofwaardige indruk.

‘De rechercheurs schatten dat de Spoorloze Man zijn aanval op ons gezin begon tussen drie en vier uur ’s nachts. Die schatting was vooral gebaseerd op mijn telefoontje met de nooddiensten om tien over vier en op de resultaten van het onderzoek van de schouwarts naar de lichamen van mijn ouders. Aan de hand van voorwerpen die ze in de keuken hadden aangetroffen wisten ze ook dat hij daar een tijdje was geweest voor hij naar boven was gegaan, maar het was onmogelijk aan te geven hoelang. Zoals altijd had hij geen fysiek bewijs achtergelaten en zelfs de rand van het koffiekopje waaruit hij had gedronken afgeveegd met bleekmiddel uit het flesje dat mijn moeder op het aanrecht had staan.’

Waan jezelf in de voetsporen van de Spoorloze Man en maak een citytrip naar de Ierse stad Cork. Lees Je liet mij leven ’s avonds in een van de pubs die de stad rijk is en bestel een glas Guinness. Controleer bij thuiskomst in je Airbnb of er geen mes en touw onder de kussens van de bank liggen!

59%

41%

336 pagina’s