Recensie: Corine Hartman – De vrouw die vergat te leven

Een inwoner van het pittoreske Vorden wordt dood gevonden in zijn vervallen boerderij. Een natuurlijke dood, wordt gezegd. Als Eva een paar weken later tijdens een wandeling bij Wijngoed Kranenburg stuit op het lichaam van een andere dorpsbewoner, wordt ook deze dood niet onderzocht door de politie. Maar Eva denkt er het hare van. Waarover ging de ruzie die de twee mannen eerder hadden? En spelen de plannen voor een luxe golfresort een rol bij hun dood?
Eva kampt met haar onvermogen te schilderen, en haar beste vriendin is ongeneeslijk ziek, maar dit weerhoudt haar er niet van om vastberaden op zoek te gaan naar de waarheid. Intussen lijkt iemand dit koste wat kost te willen voorkomen.

ISBN: 9789403156613 – Uitgeverij Cargo – Aantal pagina’s: 303 – Thriller

*****

4 van de 5 sterren – Kaylee

De vrouw die vergat te leven is een knap staaltje schrijfwerk van eigen bodem.’

*****

Eva woont in het dorp Vorden in de Achterhoek. Ze is kunstenaar en schildert voor de kost. Daarnaast geeft ze ook schilderlessen. Wanneer er een moord wordt gepleegd in het dorp en een dode man in zijn huis wordt aangetroffen, is Eva meteen vol van de moord. Een paar dagen ervoor heeft ze namelijk de man een verhitte discussie zien voeren met een andere dorpsgenoot. Wanneer Eva deze dorpsgenoot dood aantreft, is dit voor haar reden om in actie te komen.

Eva is ervan overtuigd dat de moorden een verhaal hebben, eentje waar de politie geen onderzoek naar doet. Op eigen initiatief gaat ze op zoek naar de antwoorden op haar vragen, iets wat haar niet altijd in dank wordt afgenomen. Ze worstelt met haar strijd om het mysterie te ontrafelen, voor haar zieke vriendin Annemarie te zorgen en haar carrière als kunstenares in balans te houden.

*****

Vanaf het begin is het duidelijk dat het verhaal zich af gaat spelen rondom de moorden. Eva voelt vanaf het eerste moment dat het niet goed zit en probeert de waarheid te achterhalen. Hierbij gaat ze op zoek naar antwoorden, waarbij ze soms ook haar eigen leven in gevaar brengt. Er is spanning in het boek aanwezig, maar niet op de voorgrond. Ik zou het verhaal eerder mysterieus noemen, met een uiteindelijk best verrassende uitkomst.

*****

Ik vind dit verhaal van Corine Hartman heel prettig om te lezen. Ik ben er dan ook met plezier doorheen gevlogen. Het enige wat me een beetje stoorde, was dat Eva als een soort dorpsheld probeert op eigen houtje twee moorden op te lossen en zich hierbij niet laat tegenhouden.

‘Zodra Eva buiten is, checkt ze haar telefoon en ziet een paar gemiste oproepen van Thijs, die ze belt terwijl ze de honden aanlijnt.
‘Er is bij je ingebroken, althans, een poging gedaan,’ valt hij met de deur in huis. ‘Ik belde een uurtje geleden om te vragen of je een pan soep voor Annemarie mee wilde nemen, Leo heeft een supersoep gemaakt met groenten uit eigen tuin, een en al vitamines, natuurlijk. Omdat je niet opnam, ging ik even langs en zag dat de deur op een kier stond, ik had vast overal af moeten blijven, maar ik raakte nogal in paniek, bang dat je iets was overkomen, ook hoorde of zag ik de honden niet… dus ik ben naar binnen gegaan, heb je naam geroepen, en die van Bo en Does, en net toen ik de kamer in kwam, zag ik in een flits een silhouet, langs het raam aan de voorkant. Lieve hemel, ik stond te trillen op mijn benen, maar echt, zó helemaal van de leg.’

Wacht op het lentezonnetje tijdens een windstille dag en geniet lekker in het zonnetje van dit boek. Een schaaltje met wat chips zou hier niet verkeerd bij zijn.

50%

50%