Recensie: Fimme Bakker – Ben je bezopen?

‘Je kunt ook eerst verslaafd raken en pas daarna cabaretier worden,’ grapt hij er zelf over. Fimme Bakker was nog jong toen hij verslaafd raakte. Pas na een verblijf in een verslavingskliniek vond Fimme met vallen en opstaan de weg omhoog. Als chauffeur van een bekende cabaretier die ook met drank en drugs worstelde, leerde hij het theater van binnenuit kennen. Zo vond hij zijn professionele passie, die hem na het voltooien van een opleiding aan de Koningstheateracademie tot een van de grootste cabarettalenten van ons land maakt. In 2023 won Fimme Bakker het Groninger Studenten Cabaret Festival (GSCF), waarmee hij in de voetsporen trad van onder andere Jochem Myjer en Theo Maassen.
Dat zijn vader Bram Bakker als psychiater gespecialiseerd was in verslaving kan in dit persoonlijke en aangrijpende verhaal geen toeval zijn. In Ben je bezopen? schetst Fimme zijn eigen perspectief op verslaving en steekt hij verslaafden en de naasten van verslaafden een hart onder de riem. In het gelijknamige theaterprogramma Ben je bezopen? vormt vader Bram het voorprogramma. Hij schreef voor dit boek van zijn verslaafde zoon heel toepasselijk de op het verleden reflecterende epiloog schreef.

ISBN: 9789493272699 – Uitgeverij Lucht – Aantal pagina’s: 152 – Non-fictie

*****

3 van de 5 sterren — Eline

‘Een eerlijk verhaal over verslaving van een ervaringsdeskundige.’

*****

Ben je bezopen? geeft je veel informatie over verschillende aspecten van een verslaving. Zo lees je onder andere over het erkennen van het probleem, de verschillende stadia van verslaving, terugvallen, de omgeving van de verslaafden en nog veel meer. Deze verschillende aspecten zijn allemaal geschreven met het verhaal van Fimme zelf als uitgangspunt. Hierdoor is Ben je bezopen? een biografisch verhaal, maar ik miste in die zin dan wel de chronologische volgorde. Het verhaal zou mij nog meer gegrepen hebben wanneer je het verhaal van Fimme als hoofdlijnen leest en daarbij de informatie als bekrachtiging van hetgeen Fimme heeft meegemaakt.

*****

Fimme Bakker heeft Ben je bezopen? geschreven vanuit de ik-vorm. Hierdoor ging het verhaal tijdens bepaalde passages erg leven. Wanneer ik dan goed in het verhaal zat, ging het over op een gebeurtenis die veel later was of ging het over op de theorie. Deze wisseling heb ik niet als prettig ervaren en leidde mij af van de boodschap.

‘Als leerling aan het Vossius Gymnasium in Amsterdam begon ik op mijn veertiende voor het eerst met blowen. Ik was opgegroeid in een keurige, burgerlijke wijk in Amstelveen en ging naar een brave basisschool waar ik nog nooit gerookt had, laat staan drugs had gebruikt. Toen ik op mijn veertiende voor het eerst cannabis rookte, opende de wereld van geestverruimende middelen zich voor me. Al snel begon ik regelmatig te roken, alcohol te drinken, speed te snuiven, xtc te slikken en nam ik weleens coke. Deze drugs zorgden ervoor dat ik me niet zo eenzaam voelde als wanneer ik nuchter was en het constant aanwezige kritische stemmetje in mijn hoofd even stil werd gezet. Maar de drugs zorgden er ook al vrij snel voor dat ik veel begon te spijbelen, problemen kreeg met mijn ouders en illegale manieren moest vinden om mijn drugsgebruik te kunnen bekostigen. Dit leidde er uiteindelijk toe dat ik van het Vossius Gymnasium werd gestuurd en kon aansluiten bij het illustere rijtje van Arnon Grunberg en Gerard Reve die deze school ook niet afmaakten (en nu maar hopen dat dit boek een bestseller wordt, zodat ik me ook echt mag vergelijken met deze grootheden).’

Ben je bezopen? is geschikt voor iedereen die meer wil weten over verslaving en/of de verslavingszorg.

50%

50%