Recensie: Frank Peters – Het meisje bij het venster

Van Johannes Vermeer zijn 37 authentieke werken bekend… of toch 38?

Rik Wolters, amateur-genealoog, stuit in het archief op de naam Marie de la Motte. In 1666 haalt zij Willem Bolnes, de zwager van de beroemde schilder Johannes Vermeer, over om met haar hulp uit een verbeterhuis in Delft te ontsnappen. Waarheen voert hun reis en welk geheim dragen zij met zich mee? Rik duikt samen met Sandra Molenaars, een bekende TV-presentatrice, in de geschiedenis van Willem en Marie, en ze belanden in een zoektocht die veel spannender is dan ze ooit hadden kunnen denken!

ISBN: 9789083412405 – Waayhof Uitgeverij – Aantal pagina’s: 256 – Thriller

*****

4 van de 5 sterren – Frederique

‘Een spannende zoektocht naar een mogelijke Vermeer die je tijdens het lezen op het puntje van je stoel houdt.’

*****

Rik Wolters is gescheiden en komt thuis te zitten na ontslag. Bij het opruimen van de zolder vindt hij zijn eerdere poging tot stamboomonderzoek van zijn eigen familie en besluit dit weer op te pakken. Tijdens dit onderzoek komt hij in documenten de naam van de zwager van Vermeer tegen in combinatie met de naam van een tot dan toe onbekend schilderij van Vermeer. Sandra Molenaars maakt een tv-programma over stamboomonderzoek en komt Rik tegen tijdens zijn zoektocht. Wanneer Rik besluit om verder onderzoek te doen naar de zwager van Vermeer in Duitsland in een poging het onbekende schilderij te achterhalen, gaat Sandra samen met haar filmploeg mee op onderzoek. Maar dat is niet de enige aandacht die Riks zoektocht trekt.

*****

Het meisje bij het venster bestaat uit verschillende verhaallijnen die elkaar afwisselen en een plot waarin gebeurtenissen elkaar snel opvolgen. Hierdoor zit er meteen vanaf het begin al behoorlijk wat spanning in het boek, en het boek weet dit ook vast te houden tot het einde. De verschillende perspectieven halen je soms een beetje uit het verhaal, het perspectief van Rik is geschreven in de eerste persoon en de andere in de derde persoon.

*****

Frank Peters heeft een schrijfstijl die lekker vlot leest, wat echt helemaal past bij het boek. Aan het begin zijn sommige dingen nog een beetje vaag, waardoor je meteen vol vragen zit. Dit is niet erg, omdat je het boek zo snel leest dat je voordat je het weet al de antwoorden hebt op je vragen. De verschillende perspectieven waren in de eerste paar hoofdstukken een beetje wennen, maar daarna weet je hoe het zit. Het einde is open dus er is ruimte voor een vervolg.

‘‘Wij kunnen u alle medewerking verlenen met dit onderzoek, Herr Wolters,’ zei hij, nadat ik mijn verhaal had afgerond. ‘U bent natuurlijk van harte welkom om ons te komen bezoeken. Wanneer u hier bent, vraagt u dan naar mij of geef even aan dat wij elkaar hebben gesproken en ik zorg ervoor dat u toegang krijgt tot de oude bibliotheek en het archief. Hoewel onze eigen mensen momenteel beperkt zijn in tijd en middelen, kunnen wij u misschien assisteren met het zoeken. Een dergelijke ontdekking betekent natuurlijk veel voor u en voor de Nederlandse kunstgeschiedenis en zeker ook veel voor ons. Mocht Herborn genoemd worden als de enige bekende verblijfplaats van een verdwenen Vermeer, zou dat veel voor ons stadje doen. Ziet u, de toeristen laten het de laatste jaren afweten en Herborn kan goed een Auferstehung, euh … opleving gebruiken.’
Auferstehung, dacht ik met een glimlach. Je moet wel de baas zijn van een seminarie om zo’n archaïsch woord te gebruiken.
‘De relatie naar Vermeer is puur hypothetisch, dat zult u wel begrijpen?’ vroeg ik.’

Het meisje bij het venster is perfect voor een rustige nazomerdag, zodat je nog even kan genieten van het restje zomer. Wel zorgen dat je ervoor of erna naar een museum gaat om naar een Vermeer of twee te kijken.

50%

50%

256 pagina’s