Recensie: Patrick van Odijk – Het meisje van de valse Vermeer

Amsterdam 1945: na de vreugde om de vrede volgt de vergelding. Goed of fout. Nooit eerder wordt de grens zo scherp getrokken. Iedereen die betrokken is geweest bij de nazibezetters moet boeten. Zo ook kunstschilder en restaurateur Jan van Aelst. Hij verkocht aan rijksmaarschalk Hermann Göring een onbekend schilderij van de grote kunstenaar Jan Vermeer.
De jonge, ambitieuze verslaggeefster Meg was tijdens de oorlog een belangrijke medewerkster bij de ondergrondse krant Het Parool. Nu de oorlog voorbij is, krijgt ze op de nieuwe, door mannen gedomineerde redactie opdrachten toegeschoven voor artikelen over mode en kookrecepten. Maar Meg wil carrière maken en is wanhopig op zoek naar een goed verhaal, een primeur. Tot ze de verkoop van een – echte – Vermeer op het spoor komt!

ISBN: 9789056159658 – Uitgeverij Sterck & De Vreese – Aantal pagina’s: 432 – (Historische) Roman

*****

4 van de 5 sterren – Frederique

Het meisje van de valse Vermeer is een intrigerende roman over kunst, verschillende ambities en wat er in een land gebeurt nadat een oorlog voorbij is.’

*****

Jan van Aelst is bekend kunstenaar en wordt na de oorlog opgepakt door commissaris Rosendahl. Er is bewijs dat Jan van Aelst een heuse Vermeer heeft verkocht aan rijksmaarschalk Hermann Göring. Jan beweert dat hij als tussenpersoon het schilderij voor een Joodse familie verkocht zodat ze konden vluchten naar Amerika, maar hij kan niet bewijzen dat dit echt zo is.
Margriet van Hettema – Meg – zat tijdens de oorlog in het verzet en werkt na de oorlog nog steeds voor Het Parool. Wanneer ze hoort dat de bekende Jan van Aelst is opgepakt gaat ze op onderzoek uit om de waarheid te weten te komen.

*****

Het meisje van de valse Vermeer begint qua spanning rustig, maar wel vol raadsels. Beetje bij beetje worden je vragen beantwoord en kom je steeds meer te weten. Het boek toont heel goed de heksenjacht op foute Nederlanders na de oorlog en dat er veel meer achter zit dan je denkt. Hierdoor blijf je constant geïnteresseerd en blijft het verhaal fascineren.

*****

Patrick van Odijk heeft een vlotte schrijfstijl en weet boeiend te vertellen. Je moet tijdens het lezen wel echt je aandacht bij het verhaal houden, gebeurtenissen en ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Daarnaast is het verhaal van Het meisje van de valse Vermeer gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

‘Het land had genoeg verdriet en tranen moeten verdragen. Hierachter ging ook de gedachte schuil dat de kampen overvol en de omstandigheden er rampzalig waren. Maar het volk eiste wraak. Er moesten en zouden een paar doodsvonnissen worden uitgesproken. Maar de vele meelopers die hun buren alleen hadden verlinkt omdat ze naar Radio Oranje luisterden, of de vrouwen die zich met nazi’s hadden afgegeven, die zouden moeten vrijkomen.
Waarom moest hij, Rosendahl, dan nog langer de engel der wrake spelen? Zijn taak was het om kunstvoorwerpen die de nazi’s van de Nederlanders hadden gestolen aan hun rechtmatige eigenaren te retourneren. Zijn taak was het níét om mensen daarvoor achter de tralies te doen belanden. Waarom moest hij vanwege een schilderij een aan morfine verslaafde drinkebroer ter verantwoording roepen? Indien de herkomst van het schilderij onbekend bleef, dan zou het wat hem betreft binnenkort gewoon aan de wanden van een Nederlands museum sieren. Dan had je in ieder geval een kunstschat uit de klauwen van een hoge nazi gered. Een mooi succes.’

Voor Het meisje van de valse Vermeer heb je eigenlijk niet meer nodig dan een lekkere stoel en een flinke pot thee. Zorg dat je niet gestoord wordt en neem de tijd.

50%

50%