Recensie: Hanna Bervoets – Ivanov

Recensie: Hanna Bervoets – Ivanov

In ‘Ivanov’ weet Hanna Bervoets op soepele wijze de bizarre maar waargebeurde geschiedenis van de Russische held Ivanov te vermengen met de memoires van Felix.

Moskou, 1922. De tsaar is verdreven, de bolsjewieken hebben de macht gegrepen en de vooruitstrevende wetenschapper Ilya Ivanov heeft één droom: een hybride wezen kweken, half mens, half aap.
New York, 1994. De aidsepidemie is op een hoogtepunt, de stad wordt geteisterd door bedbugs en de jonge, homoseksuele Felix van der Elsken komt aan in de stad om te worden wie hij altijd wilde zijn. Het lukt Felix alleen niet zijn draai te vinden tot hij virologe Helena Frank ontmoet. Zij onderzoekt de oorsprong van het hiv-virus en is geobsedeerd door de fameuze kruisingsexperimenten van Ivanov. Felix is op zijn beurt gefascineerd door Helena en haar jongere assistente Lois, en raakt verstrikt in een gevaarlijke driehoeksrelatie: wat wil Helena van hem, wat wil hij eigenlijk van haar? En welk geheim verbergen de twee vrouwen?

ISBN: 9789025470791 – Uitgeverij Atlas Contact – Aantal pagina’s: 320 – Roman

*****

4 van de 5 sterren – Antoine

‘Een typische roman à la Bervoets.’

*****

De hoofdpersoon in deze roman is de 22-jarige Felix van der Elsken, een jonge homoseksueel die in 1994 voor het volgen van enkele courses journalistiek naar New York verhuist. Felix komt bleu over en moet, eenmaal verwijderd van zijn betuttelende moeder, duidelijk nog zijn weg in het leven vinden. Hij is zich bewust van zijn seksualiteit en van de gevaren van hiv. Via zijn studiegenote Lois komt hij in aanraking met professor Helena Frank, een medisch wetenschapper die door het universiteitsbestuur is geschorst vanwege een wel heel vage reden, namelijk ‘oneigenlijk gebruik van materiaal’. Felix onderzoekt deze kwestie en wil het schorsen van professor Frank als onderwerp nemen voor een door hem te schrijven artikel voor de New York University Weekly. Hierdoor komt hij steeds meer in de nabijheid van Helena. En dat leidt ertoe dat professor Frank, die het nooit afgeronde experiment van Ivanov wil voortzetten, Felix weet te strikken…

*****

Het lezen van Ivanov was absoluut geen saaie bezigheid. Het centrale thema in Ivanov is ethische grenzen in de wetenschap. Wat mij betreft is het thema zowel aansprekend als controversieel. Met ingehouden adem las ik de weergave van de experimenten van Ivanov. Het verhaal bevat enkele flash forwards, waardoor de lezer nieuwsgierig wordt naar het einde van het verhaal. Als laatste vond ik het verhaal (zelfs!) vermakelijk door de lichte ironie die Bervoets in het hele verhaal heeft verweven.

*****

Ik vind dat de schrijfstijl van Ivanov kan worden omschreven als geestig en pakkend, waarbij  Bervoets talrijke zeer gedetailleerde observaties vanaf de zijlijn voortreffelijk weergeeft. De personages (en bijfiguren) zijn als een stereotype weergegeven en komen daardoor wel wat vlak over. Zo te zeggen, als het verhaal en de personages het hoofdgerecht zouden zijn geweest, had ik de garnering, de side salad en de frietjes gemist. De roman Ivanov is vlot leesbaar. Het zal me daarom niet verbazen als deze roman op veel leeslijsten van VWO-scholieren komt te staan. Hier en daar valt een tikje coming of age, filosofische bespiegeling, absurditeit en horror te ontdekken!

‘Het duurde even voor ik vond wat ik zocht. Het kartonnen doosje ging bijna perfect op in het bureaulandschap; vierkante post-it-houder, rolodex, kubusvormige pennenbak, allemaal in dezelfde grauwtinten – het pakketje stond er dapper tussen, als een soldaat in camouflage-outfit. Ik schudde het doosje, constateerde dat er inderdaad een oranje sticker op de onderkant zat, vroeg me af of het hier de vorige keer ook al had gestaan en hoorde de deur niet opengaan.‘Felix?’

De roman Ivanov komt het beste tot zijn recht in New York, als je in die stad bent voor een tussenjaar of voor een opleiding journalistiek. Op een gloeiendhete zomermiddag drink je een biertje in de sports bar, waar je even alleen aanbeland bent na de colleges. De slokken van het koude gerstenat zijn uitermate dorstlessend. Terwijl je ogen over de bladzijden glijden kijk je met een half oog naar een honkbalwedstrijd op een van de vele televisieschermen.

48%

52%