Recensie: Jens Andersen – Lego: Het verhaal van het speelgoed van de eeuw

Recensie: Jens Andersen – Lego: Het verhaal van het speelgoed van de eeuw


LEGO: we kennen het allemaal. Elk jaar krijgen tussen de tachtig en negentig miljoen kinderen een doos LEGO cadeau, en kopen nog eens tien miljoen volwassenen een set voor zichzelf. Maar LEGO is nog véél meer dan een duizelingwekkend aantal plastic blokjes dat op eindeloos veel manieren in elkaar gezet kan worden. Dit is het verhaal van een wereldbedrijf en een Deense familie die al negentig jaar het recht om te spelen verdedigt – voor kinderen én volwassenen.

De beroemde Deense biograaf Jens Andersen kreeg als allereerste toestemming om in het persoonlijke archief van de familie Kirk Christiansen te duiken. Op meeslepende wijze vertelt hij hun ongelooflijke levensverhaal: hoe innovatie en creativiteit een klein timmerbedrijf al snel in ’s werelds grootste speelgoedproducent én meest geliefde merk ooit veranderden.

ISBN: 9789401617857 – Xander Uitgevers – Aantal pagina’s: 488 – Informatief boek


*****

4 van de 5 sterren — Isolde


Start scrollen!

Vanaf hier weet je binnen één minuut of dit boek bij je past.

Recensie in één zin

LEGO vertelt op gedetailleerde wijze het verhaal over en achter een sympathiek familiebedrijf dat verantwoordelijk is voor het speelgoed waar vele kinderen én volwassenen plezier aan beleven.’

Wat heb ik aan dit boek?

*****

LEGO is onmisbaar als je een fan bent van LEGO en als je graag bouwt met LEGO, het hoort bij je verzameling. Het boek is echter vooral interessant vanuit bedrijfskundig opzicht. LEGO is een familiebedrijf, dat inmiddels negentig jaar bestaat. Vier generaties van dezelfde familie hebben aan het hoofd van de enorme ondernemingen, met vele zijtakken, gestaan en de volgende generatie wordt al klaargestoomd om in de toekomst het roer over te nemen.
Het boek LEGO vertelt over de vele ups en downs die de verschillende generaties Christiansen hebben gehad. Het is bijzonder om te lezen hoe de visie van de oprichter nog steeds de kern van de strategie van de huidige onderneming is.

Ik heb het e-book gelezen en daarin miste ik foto’s. LEGO is bij uitstek een product dat zich leent voor veel foto’s in een boek dat de geschiedenis beschrijft. Uit de preview op de site van de uitgever maak ik op dat het fysieke exemplaar wel fotomateriaal bevat. Jammer dat de foto’s de digitale versie niet hebben gehaald.
— Isolde

Schrijfstijl

*****

Jens Andersen heeft het boek, het is een biografie van zowel het bedrijf als de familie, met veel respect geschreven. Hij gaat niet alleen in op de successen, maar hij staat ook uitvoerig stil bij de tegenslagen, de zoveelste brand en de enorme verliezen.
Andersen vertelt de geschiedenis overwegend chronologisch, maar hij maakt binnen de hoofdstukken ook even zo makkelijk een uitstapje naar vijf of tien jaar terug wat soms een wat verwarrend effect op de lezer kan hebben.
— Isolde

Passage uit het boek

‘LEGO Star Wars, LEGO Creator, LEGO Technic, LEGO City, LEGO Ninjago en LEGO Friends waren de eerste vijf jaar van het nieuwe millennium de meest populaire speelgoedlijnen, gevolgd door steady sellers als Harry Potter, Mindstorms en duplo. Maar niet alles in LEGO’s handen werd goud. Zo werd de grote investering in de LEGO Universe onlinegame een flop. Al een jaar na de introductie in 2011 werd de productie stopgezet. Jørgen Vig Knudstrom had desalniettemin nog altijd een goede reden om de internationale pers bijeen te roepen toen op 25 februari 2015 in Billund de jaarcijfers bekend werden gemaakt.’

Voor wie is dit boek?

LEGO is enerzijds een boek voor alle LEGO-fans, jong en oud, en anderzijds voor lezers die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van een succesvol familiebedrijf.
— Isolde

Voor vrouwen of mannen?

vrouw-of-man

50%

50%

Hoe dik is de pil?

488 pagina’s
dikke-pil

Ook gelezen? Hoeveel sterren krijgt dit boek van jou?

 


boekiewoogie-beeldmerk


+ Er zijn nog geen reacties

Reactie toevoegen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.