Recensie: Jørn Lier Horst & Thomas Enger – Slagzij

Inspecteur Sofia Kovic ontdekt een verband tussen verschillende moordzaken in Oslo in het afgelopen anderhalf jaar. Ze probeert haar baas, Alexander Blix, te bereiken nog voor ze iemand anders bij de politie op de hoogte brengt. Maar voordat Blix haar kan terugbellen, wordt Kovic doodgeschoten in haar huis. Het lijkt op een keiharde afrekening. In het appartement boven dat van Kovic lukt het Blix’ dochter Iselin maar net om aan hetzelfde lot te ontsnappen. Vier dagen later zitten Blix en misdaadjournalist Emma Ramm in een verhoorkamer tegenover de nationale recherche. Blix heeft een man doodgeschoten en Ramm heeft dit zien gebeuren. In het ziekenhuis vecht Iselin voor haar leven. Blix weet inmiddels niet meer wie hij nog kan vertrouwen. En wat erger is: hij weet niet of Iselin het zal redden. Bovendien is hij er niet zeker van dat hij de juiste man heeft neergeschoten…

ISBN: 9789400511392 – Uitgeverij A.W. Bruna – Aantal pagina’s: 320 – Thriller

*****

‘Blix en Ramm zijn terug voor opnieuw een razend spannend verhaal met verrassende wendingen en een onverwachte ontknoping.’

*****

Rechercheur Alexander Blix kennen we uit de vorige twee boeken van Horst & Enger. Hij heeft twintig jaar geleden de vader van de toen vijf jaar oude Emma Ramm doodgeschoten en sindsdien zijn hun levens met elkaar verbonden. Inmiddels is Emma een jonge, ambitieuze journalist die haar connectie met Blix maar al te graag gebruikt om aan vertrouwelijke informatie voor haar artikelen te komen. Ook alle andere personages uit de vorige delen zijn aanwezig, al ligt de nadruk in dit boek vooral op Iselin, de dochter van Blix. Het is absoluut mogelijk om Slagzij als losstaand boek te lezen, maar het is handig om de voorgaande boeken te hebben gelezen. De personages worden in dit boek namelijk niet uitgebreid geïntroduceerd, omdat ze in de vorige twee boeken al zijn langsgekomen.

*****

Slagzij is een thriller zoals een thriller hoort te zijn. Je krijgt stukje bij beetje informatie over de zaak en net als je denkt dat je doorhebt hoe de zaak in elkaar zit, gooit een onverwachtse wending het hele verhaal weer overhoop. Dit maakt dat je continu wil doorlezen en je zult het boek dan ook in rap tempo uit hebben. Het einde is explosief, maar vrij open waardoor je misschien met een onbevredigd gevoel achter blijft. Ik wilde het boek door de kamer gooien toen ik het uit had, dat zegt genoeg denk ik.

*****

Horst en Enger zijn een gouden duo, want Slagzij leest, net als de twee eerdere delen, als een trein. Het perspectief wisselt regelmatig tussen Alexander Blix, Emma Ramm en soms een ander personage, maar deze overgangen zijn logisch en op geen enkel moment storend of verwarrend. In het begin van het boek wordt er heen en weer gesprongen tussen een verhoor en de gebeurtenissen waar het verhoor over gaat. Dit vond ik persoonlijk wel wat verwarrend omdat voor mij niet altijd duidelijk was of om de daadwerkelijke gebeurtenis ging of om het verhoor over die gebeurtenis. Na enkele hoofdstukken is het verhoor ten einde en wordt er niet meer heen en weer gesprongen.

‘Blix zette zijn voet op het rempedaal, liet het busje weer een paar meter afstand nemen en maakte snelheid voor een nieuwe poging. Hij reed helemaal naar de rechterkant van de weg, waarna hij het stuur naar links draaide zodat hij schuin van achteren tegen het busje aan reed. De veiligheidsgordels maakten een ruk en hij was even bang dat de airbags geactiveerd zouden worden. De bestelbus sloeg half in het rond, gleed opzij, hobbelde een stuk verder en verdween toen van het wegdek naar beneden, een helling af. Gras en aarde spoten omhoog tot de wagen tegen een boomstam tot stilstand kwam. De koplampen flikkerden even en doofden toen.’

Sla Slagzij pas open als je de mogelijkheid hebt om hem in één ruk uit te lezen. Zorg dat je een hapje en een drankje bij de hand hebt zodat je je boek geen moment meer hoeft weg te leggen.

50%

50%