Recensie: Katrín Gudmundsson – De juf die geen juf is

Katrín Gudmundsson beschrijft op aangrijpende en rake wijze de verborgen leefwereld van de jongeren die zij heeft begeleid in het onderwijs. De lezer wordt meegenomen naar de vaak pijnlijke situatie van de jongere. Ze beschrijft niet alleen hun kwetsbare kant, maar ook die van het systeem en haarzelf.

ISBN: 9789090339818 – Droom durf doe – Aantal pagina’s: 219 – Non-fictie

*****

4 van de 5 sterren — Ies

‘Mooie, ontroerende verhalen over jongeren die door niemand anders gezien worden.’

*****

Katrín Gudmundsson begeleidt middelbare scholieren die het moeilijk hebben, op school of thuis. Ze luistert zonder oordeel naar de jongeren, helpt waar ze kan en hoopt ze zo naar een betere toekomst te begeleiden. Het zijn stuk voor stuk mooie, soms ontroerende verhalen, die af en toe hard binnenkomen. Voor leerkrachten van middelbare scholieren of ieder ander die met jongeren samenwerkt, is dit een mooi boek dat je laat beseffen dat er soms een hele wereld verborgen ligt waar je als buitenstaander geen idee van hebt. En dat je misschien eens wat vaker verder moet kijken dan die harde, boze buitenkant.

*****

De juf die geen juf is bestaat uit 27 losse verhalen over verschillende jongeren en hun problemen. Het boek eindigt met een lijst van tips om net als Katrín een band met leerlingen op te bouwen en hun vertrouwen (en dat van hun ouders) te winnen om ze zo te kunnen helpen. Gudmundsson schrijft heel concreet, je kunt je als lezer voorstellen wat de sfeer is die er in het kantoortje hangt en je ziet de jongeren zo zitten, met hun stoere, onverschillige houding en hun trieste ogen. Het boek leest soms wel wat moeizaam. Dit komt vooral door het bijzondere gebruik van aanhalingstekens, komma’s en punten, waardoor zinnen vreemd lopen.

‘Mevrouw,’ zegt ze met gedreven stem, ‘…onderwijs is de TOEKOMST…onderwijs IS JE toekomst…het is MIJN toekomst,’ zegt ze resoluut, bijna alsof ze mij de les leest. Ze neemt een lange adempauze, ze lijkt mij de tijd te geven om haar boodschap, over het belang van onderwijs, te verwerken. ‘Wanneer ik niet meer naar school ga, of zelfs niet mag…’ gaat ze gedecideerd verder terwijl ik telefonisch aan haar lippen hang, ‘als er geen school is die mij toelaat…dan geven jullie mij al op, nog voordat de ziekte dat heeft gedaan.’

Als je veel met jongeren werkt, is dit boek fantastisch om je steeds te herinneren aan wat er achter de buitenkant schuilt. Misschien neem je zelfs wat van de tips mee in je eigen werk.

50%

50%