Recensie: Louis Girod – Chef het zelf – Burgers

Burgers zijn er in allerlei soorten, maten én smaken. Maak in een handomdraai een klassieke rundvleesburger met tomaat, augurk, ketchup en mayo, ga voor vega met een linzenburger met tzatziki of zet je tanden in een knapperige vis- of kipburger. Ook leer je de lekkerste hamburgerbroodjes én sides te maken.

ISBN: 9789023017356 – Becht Boeken – Aantal pagina’s: 67 – Kookboek

*****

3 van de 5 sterren — Kaylee

‘Simpel boekje met burgerrecepten waarvan je niet te veel moet verwachten.’

Wat was mijn favoriete gerecht uit dit boek?

*****

Laat ik met de deur in huis vallen en meteen concluderen dat ik van Chef het zelf – Burgers andere verwachtingen had. Wanneer je het boek openslaat zie je vrijwel meteen de inhoudsopgave. Deze vind ik erg creatief, aangezien iedere burger afgebeeld staat met de naam en het paginanummer. Hierdoor was ik positief verrast. Vervolgens wordt beschreven hoe je zelf hamburgerbroodjes kunt maken, ook heel erg leuk. En dan volgen de recepten voor hamburgers. Wat ik verwacht had, waren recepten voor verschillende hamburgers om zelf te maken. Maar het boekje deelt geen recepten voor de hamburgers zelf. Zij gaan ervan uit dat je een (kant en klare?) hamburger bakt en opmaakt volgens de recepten tot een burger. Erg jammer, want in een hamburgerboek verwacht ik toch recepten voor hamburgers…

Desondanks kan het boekje je helpen ter inspiratie. Er staan allerlei hamburgers in met vlees, vis of een vegetarische variant. De Italiaanse burger is wat mij betreft de favoriet uit het boekje, een simpele burger met standaard toppings en basilicum en mozzarella.

Instructies

*****

De instructies in Chef het zelf – Burgers zijn voor ieder recept hetzelfde en bestaan uit drie stappen. De eerste stap bevat de toppings, de tweede stap is de hamburger (of de vervanger, zoals zalm- of kabeljauwfilet) en de laatste stap omvat de opbouw. Deze stappen zijn duidelijk en bondig. Geen extra poespas. Achterin het boekje staat een zestal recepten voor simpele sauzen en bijgerechten. Leuk wanneer je deze zelf wilt maken in plaats van kant en klaar gebruiken.

Bij ieder recept staat ook duidelijk aangegeven voor hoeveel personen dit is en wat de voorbereidings- en bereidingstijd is. Ook staan de ingrediënten opgesomd.

Chef het zelf – Burgers is een geschikt boek voor de beginnende kok. Denk hierbij aan kinderen die willen beginnen in de keuken met hun ouders, of studenten. Het boek kent simpele hamburgerrecepten die niet echt origineel zijn. Verwacht je hamburgers die niet standaard zijn en waarbij je als kok wordt uitgedaagd, dan kun je beter een ander kookboek uitkiezen.

50%

50%

67 pagina’s