Recensie: Mark Bles – Hortense Daman, meisje in het verzet

Hortense Daman uit Leuven was dertien toen de oorlog uitbrak. Via haar broer François kwam ze in het verzet terecht. Haar dekmantel was het werk voor de groentewinkel van haar ouders; onder de aardappelen en eieren in haar fietsmandje lagen vaak rapporten of wapens voor de verzetslieden. Ze wist zich meestal uit hachelijke situaties en Duitse controles te redden dankzij haar jeugdige vrouwelijke flair, gespeelde onschuld én stalen zenuwen. Maar op Valentijnsdag 1944 liep het mis en viel ze samen met haar ouders in handen van de Gestapo. Na eindeloze ondervragingen kwamen Hortense en haar moeder in het concentratiekamp van Ravensbrück – l’enfer des femmes – terecht, waar ze gruwelijke medische proeven ondergingen. Haar vader werd naar Buchenwald gedeporteerd. Hortense en haar ouders wisten de hel te doorstaan, maar betaalden er een zware prijs voor. Na de oorlog ging Hortense met haar man, een Engelse officier, in Engeland wonen. Ze kregen een dochter en een zoon. Hortense overleed op 18 december 2006 op tachtigjarige leeftijd.

ISBN: 9789022339435 – Uitgeverij Manteau – Aantal pagina’s: 336 – Biografie

*****

4 van de 5 sterren – Isolde

‘Een indrukwekkend boek over een jong meisje in het Belgische verzet.’

*****

Hortense Daman, meisje in het verzet is een beschrijving van het leven van Hortense tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hortense woonde met haar ouders en zusje in Leuven toen de oorlog uitbrak. Haar oudere broer en zus hadden al hun eigen gezinnen gesticht en woonden niet meer thuis.
Hortense kijkt met verbazing en afschuw naar wat de nazi’s aanrichten in haar woonplaats, in België, in de wereld en het duurt niet lang voor ze via haar broer François betrokken raakt bij het verzet als koerierster. Ze komt in behoorlijk gevaarlijke situaties terecht en in haar jeugdige overmoed overziet ze niet altijd alles wat ze doet. Ze is ontzettend dapper en doet dingen die velen van ons niet zouden hebben gedurfd.
De nazi’s zijn op zoek naar François en in 1944 arresteren ze Hortense en haar ouders tijdens een inval in hun huis in de hoop François via hen in handen te krijgen. Dat lukt ze niet. Vader wordt gedeporteerd naar Buchenwald en Hortense en haar moeder komen na enige omzwervingen samen in Ravensbrück terecht. Hortense wordt daar slachtoffer van gruwelijke medische experimenten en overleeft het kamp maar ternauwernood.

*****

Hortense Daman, meisje in het verzet is een waargebeurd verhaal. Alles wat je leest is echt en de gebeurtenissen zijn heel rauw geschreven, waardoor alles nogal bij je binnenkomt. Omdat je vooraf al weet waar Hortense terecht zal komen, ben je een beetje voorbereid op de gruwelen en komen die niet helemaal als een verrassing. Dat maakt het boek niet minder beklemmend.
Naast het verhaal over Hortense zorgt de auteur er ook voor dat je inzicht hebt in het verloop van de oorlog. Als Nederlandse heb ik wel vrij veel gelezen over de Tweede Wereldoorlog in Nederland en in de concentratiekampen, maar België tijdens de oorlog was nog redelijk onbekend voor mij.

*****

Voor mijn gevoel heeft de auteur, Mark Bles, dit boek geschreven met de intentie dat het als een roman zou lezen. Daar is hij wat mij betreft niet helemaal in geslaagd. Bij veel passages lukt het, maar ze worden vaak toch te langdradig en te gedetailleerd. Ook het feit dat hij tegelijk heel veel informatie over de oorlog, over het Belgische verzet en over de situatie in Leuven en in de kampen in het boek heeft willen verwerken, maakt dat het boek toch onvoldoende als een roman leest.
Het boek is ongelooflijk informatief, de gruwelen van de oorlog zijn heel direct beschreven en Hortense Daman, meisje in het verzet is een boek dat je nog heel lang bij zal blijven.

‘Herfst 1942. Hitlers legers overheersen Europa van de Kaukasus tot Spanje en dompelen de veroverde landen in ellende. Weliswaar begint mondiaal gezien het tij te keren – dankzij de uiterst belangrijke successen van de Russen in Stalingraf en van de geallieerden in El Alamein – maar in het dagelijkse leven, onder het nazi-regime, komt geen verandering. De geallieerde overwinningen zijn goed voor het moreel, maar bieden degenen die in het verzet zitten, niet meer dan een sprankje hoop. De meedogenloze consequenties van hun keuze voor verzet zullen hen en hun families bedreigen, totdat de oorlog afgelopen is.
In die herfst 1942 was Hortense Daman haar moeder aan het helpen in haar kruidenierswinkel. In het eerste huis van een rij in de Pleinstraat in Leuven.’

Hortense Daman, meisje in het verzet is een boek voor een paar lange, vrije middagen waarop je je ongestoord kunt concentreren op het boek. Een flinke stortbui buiten zal je niet deren. Een glas hete thee is welkom.

50%

50%

336 pagina’s