Recensie: Prof. dr. M.D. Ferrari en dr. J. Haan – alles over hoofdpijn en aangezichtspijn

Bijna iedereen heeft ooit wel eens hoofdpijn gehad en minstens een derde van de bevolking boven de twaalf jaar heeft er zelfs regelmatig last van. Het is dus een echte ‘volksklacht’. Hoofdpijn is geen ziekte op zich, maar een klacht die bij een groot aantal bekende – maar ook nog onbekende – aandoeningen kan optreden. En juist omdat er zo veel hoofdpijnsoorten zijn, zien veel patiënten (en helaas ook dokters) vaak door de bomen het bos niet meer. Wat voor soort hoofdpijn is dit? Wat is de beste behandeling? Om orde te scheppen in deze ‘chaos’ beschrijft Alles over hoofdpijn en aangezichtspijn op systematische wijze het hele spectrum van hoofdpijn. Van hoofdpijn bij ernstige ziektes, zoals een tumor of een bloeding, tot goedaardige hoofdpijnsoorten zoals migraine en clusterhoofdpijn, die overigens de kwaliteit van leven van de patiënten ernstig kunnen beperken.
Alles over hoofdpijn en aangezichtspijn is een volledig herziene en uitgebreide opvolger van een hoofdpijnboek uit 2007 van dezelfde auteurs, waarvan 20.000 exemplaren zijn verkocht. Het besteedt uitgebreid aandacht aan de talrijke nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de diagnose en behandeling van hoofdpijn.

ISBN: 9-789044-635775 – Prometheus – Aantal pagina’s: 380 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Marjolein

‘Hoofdpijn komt in vele vormen: dit boek laat zien dat er meer tegen te doen dan veel mensen denken!’

*****

Dit boek geeft een praktische, goed te volgen uiteenzetting van vele vormen van hoofdpijn. Het boek biedt antwoord op de vragen: wat is er aan de hand, wat is erover bekend, en wat kun je ertegen doen. De auteurs geven daarnaast een helder overzicht van de stand van zaken in de medisch-wetenschappelijke wereld, en lichten toe hoe vooroordelen kunnen ontstaan. Ook nemen ze de tijd om te beschrijven waarom sommige zaken niet helpen, en wat contraproductief werkt. Dat is prettig, omdat de onderbouwing die daarbij gegeven wordt veel verduidelijkt en rust kan geven bij hoofdpijnpatiënten. De auteurs nemen een duidelijke stelling in, ook ten opzichte van populaire vooroordelen en alternatieve behandelingen. Daarbij is het soms wel de vraag of er voldoende kennis is van het vakgebied van anderen om de conclusies zo stellig te kunnen nemen. Dit boek is erg compleet en duidelijk in zijn weergave van wat er nu aan kennis en kunde bekend is. Maar het toont ook aan: er zou breder onderzoek ingezet mogen worden om sommige vraagstukken verder uit te zoeken.En om regulier en complementair beter op elkaar aan te laten sluiten en zo nog meer verbetering te brengen in de aanpak van hoofdpijn. Voor degene die nu kampt met de soms verlammende effecten van hoofdpijn, is dat echter niet het belangrijkste: die is enorm gebaat bij een goede uiteenzetting van wat nu mogelijk is – en dan is dit boek absoluut een aanrader.

— Marjolein

*****

Het is prettig en toegankelijk geschreven. Je kunt dit boek op meerdere manieren lezen; door de praktische indeling hoef je er niet van a totz doorheen, maar kun je direct naar het onderwerp en hoofdstuk waar je het meeste baat bij hebt.

— Marjolein

De meeste van deze patiënten denken (ten onrechte) dat er ‘toch niets aan de hoofdpijn te doen is’. Immers, hun ouders hadden ook al last van hoofdpijn, en toen was er ook al niets aan te doen. Sommige patiënten hebben de hoop opgegeven vanwege eerder teleurstellende ervaringen met veelal verouderde en slechts matig werkende middelen. Ze blijken niet op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de behandelingsmogelijkheden van hoofdpijn.

In de eerste plaats is dit boek een aanrader voor iedereen die regelmatig kampt met hoofdpijn en daar grip op wil krijgen. Maar het is ook een must voor iedereen die werkt met patiënten met hoofdpijn – zowel regulier als alternatief. Ten slotte zou het goed zijn als dit boek bekend is bij mensen die werken in de verzuimbegeleiding. Meer kennis leidt tot meer begrip en uitwisseling, en uiteindelijk tot verbetering van de levenskwaliteit van mensen met hoofdpijn.

— Marjolein

50%

50%