Recensie: Susan Muskee – Marathons en mokkataart

Marathons en mokkataart is het derde deel van de feelgoodserie Liefde, natuurlijk.
In dit deel staat Abigail centraal. Ze is druk met de verbouwing van haar vaders sportschool. Alles loopt op rolletjes, tot ze er opeens alleen voor komt te staan omdat haar vader en broer allebei naar het buitenland vertrekken. De mannen hebben er het volste vertrouwen in dat Abigail het redt, maar daar is ze zelf niet zo zeker van… Durft ze haar naasten te vertellen dat ze eigenlijk best gestrest is, en dat ze steeds vaker aan haar moeder moet denken, die vijftien jaar geleden met de noorderzon vertrok? In café The Rolling Scones ontmoet Abigail Robin, bij wie ze zonder schroom haar hart lucht. Met Robin in de buurt doet Abigail niet alleen bijzondere ontdekkingen over zichzelf, maar ook over haar familie…

ISBN: 9789047205500 – Loft Books – Aantal pagina’s: 236 – Feelgood

*****

4 van de 5 sterren – Isolde

‘Kan ik ook vriendin worden van Abigail, Sophie, Kim en Cleo?’

*****

De serie Liefde, natuurlijk gaat over vier vriendinnen: Cleo, Kim, Abigail en Sophie. In dit derde deel, Marathons en mokkataartstaat Abigail centraal. Ze is gek op hardlopen, koffie en mokkataart, in willekeurige volgorde. Ze vindt dat ze alles zelf moet kunnen doen, zeker als haar vader en broer een poosje in het buitenland hun eigen ding gaan doen, en heeft moeite haar zorgen met anderen te delen. Ze twijfelt aan zichzelf, terwijl ze het prima kan. Meer dan prima, want ze is begin twintig en organiseert zomaar even de verbouwing van de drie sportscholen van haar vader.

Wat ik zo geweldig knap van Susan Muskee vind, is dat ze de boeken zo weet te schrijven dat de centrale persoon ook de leukste van de vier meiden is. Ik heb niets met hardlopen, mokkataart was voor mij vooral het favoriete gebak van mijn opa, alleen de lattes heb ik gemeen met Abigail. Maar wat is Abigail een ontzettend leuke en vlotte meid, ik zou haar graag in mijn vriendenkring adopteren. En dat dacht ik dus ook al net zo bij Kim!

*****

Nee, sport is niet mijn ding, hardlopen en sportscholen al helemaal niet. Al zijn dit belangrijke componenten in het verhaal, het stoorde totaal niet. Het tekent wie Abigail is.
Liefde en vriendschap zijn belangrijk in deze serie, het is niet voor niets feelgood, maar voor mij gaat het in Marathons en mokkataarten vooral over vriendschap. Daarnaast is de ontluikende liefde tussen Abigail en Robin, met alle stroefheden die je in het begin hebt, is boeiend en vooral liefdevol beschreven.

*****

Susan Muskee heeft een aantrekkelijke schrijfstijl. Haar boeken lezen vlot en vanaf de eerste bladzijde zit je helemaal in het verhaal. Het scheelt natuurlijk dat je de hoofdpersonen al kent (tenzij je de voorgaande delen nog niet hebt gelezen).
Marathons en mokkataarten is natuurlijk het derde deel, maar je kunt de boeken best los van elkaar lezen. Als je het vervelend vindt om niet chronologisch te lezen, raad ik je aan wel de volgorde aan te houden want het volgende deel springt elke keer ergens in de loop van het vorige boek in. Dat de tijd overlapt is geen enkel probleem, want er staat een andere hoofdpersoon met andere issues centraal. Het boek begint met een korte terugblik, die niet voelt als terugblik. Prima los van elkaar te lezen dus!

‘Abigail zuchtte. ‘Het is ook allemaal waar. En het is precies wat mijn vader me vorige week vertelde, maar…’
Robin leunde op de bar. ‘… maar er is een reden dat je toentertijd vond dat je afstudeerproject perfect moest zijn. Wat waarschijnlijk dezelfde reden is als waarom je nu bang bent dat je het niet goed doet nu je er alleen voor staat bij deze verbouwing, ook al ging de vorige uitstekend en ben je de afgelopen week overladen met complimenten van leden die helemaal blij zijn met het nieuwe concept.’
Abigail kneep haar ogen tot spleetjes. ‘Ben ik nou plotseling toch ineens in die therapiesessie beland?’ Zonder haar blik van Robin af te wenden pakte ze haar cappuccino op en nam ze een slok. Langzaam liet ze de kop weer zakken. ‘Dit klinkt verdacht veel als een of andere psychoanalyse.’

Het is vrijdagavond, de werkweek is voorbij, er is vanavond niets leuks op televisie, een perfect moment voor Marathons en mokkataart. Tja, wat kun je beter bij dit boek drinken en eten dan een groot glas latte macchiato en een punt verse mokkataart…?

85%

15%

236 pagina’s