Recensie: Adam Hay-Nicholls – Charles Leclerc

Maar weinig coureurs zijn zo sterk vergroeid met de Formule 1 als Charles Leclerc. Hij werd geboren in Monaco. Als kind speelde hij op het balkon met autootjes terwijl de Formule 1-wagens met een hels kabaal over het wegcircuit onder hem door reden. Aangemoedigd door zijn vader Hervé, die zijn sporen had verdiend in de Formule 3, kroop de jonge Charles in 2015 achter het stuur van de kart. Hij bewonderde zijn peetoom Jules Bianchi, de Ferrari-coureur die op vijfentwintigjarige leeftijd omkwam bij een ongeluk tijdens de Grand Prix van Japan. Net als zijn grote voorbeeld rijdt Leclerc nu in het rood van Ferrari. En hoewel hij de gevaren van de sport dus als geen ander kent, heeft hij maar één ambitie: wereldkampioen worden.

ISBN: 9789021342658 – Alfabet Uitgevers – Aantal pagina’s: 260 – Informatief boek, Biografie

*****

3 van de 5 sterren — Isolde

‘Veel informatie over de Formule 1 aan de hand van de carrière van Charles Leclerc.’

*****

Charles Leclerc is een heel informatief boek over de Formule 1 van de afgelopen jaren. De auteur volgt de Scuderia Ferrari en met name Charles Leclerc, van een kleine jongen die met autootjes speelt tot de succesvolle coureur die hij nu is. Toch gaat het boek vooral over de Formule 1 en minder over Leclerc. Grote delen van het verhaal hadden hetzelfde kunnen zijn, maar dan met een andere (jonge) coureur in de hoofdrol.

*****

De schrijfstijl van het boek is prima. Het boek leest over het algemeen makkelijk. Het voelde voor mij als een groot verslag op hoofdlijnen van tientallen races uit de afgelopen jaren, ik had verwacht meer over de persoon Leclerc te lezen en zijn drijfveren. Ik vond de anekdotes over bijvoorbeeld de samenwerking met Vettel, het overlijden van een collega tijdens een Grand Prix in België en de vriendschappen tussen de coureurs het leukst om te lezen en ook het meest toegankelijk.

‘Nadat hij op de startgrid van Spa de dierbaren van de omgekomen vriend had omhelsd, liet hij zich in de cockpit van zijn felrode Ferrari SF90 zakken, deed zijn gordel om, startte de motor en begon aan de formatieronde, de stoet coureurs voorgaand langs de plek waar het ongeluk van Hubert had plaatsgevonden. Nadat hij zijn positie op de startgrid weer had ingenomen, wachtte Charles tot de vijf rode lichten aangingen en vervolgens weer doofden. Eén, twee, drie, vier, vijf…’

Charles Leclerc is leuk voor iedereen die meer wil weten over de Formule 1. Omdat de carrière van Charles Leclerc de kapstok vormt voor het boek, zullen zeker fans van Leclerc en fans van Ferrari dit boek kunnen waarderen.

50%

50%

260 pagina’s