Recensie: Allart Hakvoort – Loep en de Pyroman

Pim is een stoere jongen van elf jaar. In de binnenstad van Groningen staat hij bekend als Loep, omdat hij een ster is in het opsporen van winkeldieven, zakkenrollers en vermiste huisdieren. In de week voor kerst wordt de binnenstad geteisterd door een pyromaan. Wanneer Loep erachter komt dat er op een kerstavond een grote aanslag gepleegd zal worden en de politie in het duister tast, besluiten Loep en zijn beste vriend Elmas zelf achter de dader aan te gaan.

ISBN: 9789493059696 – Palmslag – Aantal pagina’s: 129 – Jeugdboek

*****

‘Een spannend en verrassend verhaal over een elfjarige met speurkunsten waar de politie jaloers op is.’

Verhaal

*****

Pim, beter bekend als Loep, heeft een detectivebureau in Groningen. Hij en zijn vriend Elmas lossen allerlei zaken op waar de politie geen tijd voor heeft: kleine diefstallen, vermissingen van huisdieren, etc. Als in de week voor kerst meerdere kerstbomen en andere kerstversiering in brand worden gestoken en de politie geen enkel bruikbaar spoor heeft, besluit Loep zich te bemoeien met de zaak. Uiteraard vindt hij wél een spoor dat hem naar de dader leidt, al is dat niet zonder gevaar.
Er worden heel veel personages geïntroduceerd, velen zijn niet van belang voor de verhaallijn, maar worden gebruikt om de rol van Loep binnen de stadse gemeenschap te verduidelijken. Hierdoor is het boek in het begin wat warrig, maar naarmate het verhaal vordert, worden de onbelangrijke personages eruit gefilterd en blijft een spannende verhaallijn over.

Het boek

*****

In Loep en de Pyroman zitten enkele illustraties. Persoonlijk ben ik geen fan van de tekenstijl, maar het is leuk dat er illustraties in boek zitten, die bijdragen aan de inhoud van het boek. De cover is in dezelfde stijl getekend als het binnenwerk, alleen is deze in kleur en het binnenwerk in zwart-wit.
Loep en de Pyroman is het eerste boek van schrijver Allart Hakvoort en hoewel het verhaal binnen dit boek is afgesloten, laat de epiloog ruimte voor een nieuw verhaal over Loep de detective.

*****

Hakvoort heeft een zeer beschrijvende schrijfstijl, waardoor de omgeving echt tot leven komt. De eerste twee hoofdstukken zijn dan ook beschrijvingen van het huis van Loep (wat overigens een droomhuis voor elke elfjarige en menig volwassene is) en van Loep zelf. Ook de daaropvolgende hoofdstukken beschrijven vooral wat Loep in zijn dagelijks leven doet en hoe belangrijk hij is voor de gemeenschap in de binnenstad. Hierdoor duurt het even voordat het verhaal op gang komt en het echt spannend wordt. Gelukkig is het tweede deel van het boek wel spannend en blijkt de dader uit een verrassende hoek te komen.

‘‘Hé Elmas. Heb je meegekregen dat er meerdere branden zijn gesticht?’ Elmas knikte. ‘Ja, bij ons in de straat stond net ook een boompje in brand en die hebben mijn vader en ik geblust. Het is vast weer door een door drank en drugs verward persoon gedaan.’ ‘Verward sowieso!’ reageerde Loep. ‘Anders doe je zoiets niet. Maar afgelopen nacht waren er in de Herestraat ook al een kerstkrans en een boompje in de fik gestoken. Ik denk dus eerder aan een Pyroman.’’

Loep en de Pyroman is geschikt voor kinderen vanaf tien jaar die van een spannend verhaal houden. Ook is het een leuk boek om voor te lezen in een bovenbouw- of zelfs middenbouwgroep. Jongere kinderen die al een hoger leesniveau hebben, kunnen dit boek ook prima lezen, omdat het zeker niet té spannend is.

40%

60%

Loep en de Pyroman speelt zich af in de week voor kerst en is daarom perfect om te lezen in november of december. Middenin de zomer komt het verhaal met een dik pak sneeuw en dichtgevroren grachten toch iets minder tot zijn recht.