Recensie: Bart Verkuil – De gelukkige piekeraar

Sinds het ontstaan van de menselijke soort slaan we ons piekerend door het leven. In een even aanstekelijke als intelligente De gelukkige piekeraar legt onderzoeker en psycholoog Bart Verkuil uit waar piekergedachten vandaan komen, wat we er evolutionair aan hebben gehad en hoe we er anno nu ons voordeel mee kunnen doen.

Want hoe vervelend een doorwaakte nacht ook kan zijn, een stevige piekerbui bij tijd en wijle blijkt best nuttig. Piekeren leert je in te zien waar je prioriteiten liggen en welke waarden belangrijk voor je zijn. Gewapend met dat idee is het veel gemakkelijk om je gepieker én jezelf te begrijpen. De gelukkige piekeraar is een fascinerende biografie van de piekerende mens en een praktische gids ineen. Voortaal zul je een stuk zorgelozer wakker liggen.

ISBN: 9789026345449 – Ambo|Anthos Uitgevers – Aantal pagina’s: 230 – Persoonlijke ontwikkeling

*****

4 van de 5 sterren — Kaylee

‘Boek dat je op een heldere manier inzicht geeft in wat piekeren is, hoe het kan ontstaan en dat je tips om het te verminderen.’

*****

De gelukkige piekeraar leg je uit wat piekeren is en waar dit vandaan komt. Bart Verkuil gaat hierbij ver terug in onze geschiedenis en legt hierbij uit hoe piekeren zich heeft ontstaan. Daarbij beschrijft hij hoe wij mensen zijn gaan piekeren en wat het nut hier vroeger van was én nu van is. Daarnaast beschrijft hij verschillen tussen gezond piekeren en ongezond piekeren. Zo zijn er bijvoorbeeld chronische piekeraars, mensen die constant piekeren en bij wie dit piekeren het leven belemmert. Bart Verkuil beschrijft hierbij lichamelijke gevolgen en legt uit hoe dit verband heeft met piekeren. Tot slot geeft de schrijver je tips hoe je je eigen piekerpatroon kunt ontdekken en hoe je met simpele oefeningen dit proces kunt veranderen. Dit zijn overigens geen diepgaande oefeningen, het zijn meer handvatten. Achterin het boek zit ook een piekertest waarmee je kunt bekijken in welke mate jij een piekeraar bent.

*****

Ik vind dat Bart Verkuil een fijne schrijfstijl heeft. Hij weet heel veel theorie en onderzoeksresultaten om te zetten in een leesbaar en helder verhaal. Iedereen kan dit boek lezen en begrijpen. Daarnaast is het boek opgedeeld in hoofdstukken, beginnend met wat piekeren is, wat voor gevolgen het kan hebben en hoe een gelukkige piekeraar zich typeert. Het boek is logisch en helder opgebouwd.

‘Piekeren speelt zich af in je hoofd, maar heeft te maken met wat zich afspeelt in de werkelijkheid. Of tenminste, wat je denkt dat er zich in de werkelijkheid afspeelt. Een derde van ons gepieker gaat over relaties met andere mensen. Dat is te verklaren als we kijken naar de evolutionaire oorsprong van het piekeren; kunnen nadenken over wat jouw acties betekenen voor de ander, en in welk verband hiermee verschillende scenario’s kunnen bedenken, is van cruciaal belang geweest voor het bij elkaar houden van groepen. Dit is uiteindelijk erg belangrijk geweest voor het in stand houden van ons soort. Piekeren is echter niet alleen maar egoïstisch gericht op je eigen plekje in de groep.’

De gelukkige piekeraar is voor iedereen die wel eens piekert. Dit maakt niet uit of je soms piekert of iemand bent die ontzettend veel piekert. Daarnaast kun je het boek ook heel goed lezen als je wilt weten wat piekeren is en hoe dit ontstaat. Iedereen zal iets van dit boek opsteken!

50%

50%

230 pagina’s