Recensie: Kate Weston – Gênant! – Bekentenissen van een verwarde feminist #1

Gênant! is het hilarische dagboek van Kat, die een feminist wil zijn maar ook vol vragen zit. Zo droomt ze ervan dat ‘sexy Josh’ haar vriendje wordt, maar is dat eigenlijk wel een feministische gedachte? En waarom zet ze zichzelf toch steeds voor schut op school? Wanneer sexy Josh plotseling uitgaat met haar aartsvijand, Trudy de Trut, en Kat onenigheid krijgt met haar vriendinnen Millie en Sam, voelt ze zich steeds eenzamer en ellendiger. Hoog tijd om niet alleen in haar dagboek kleur te bekennen.…

ISBN: 9789026163821 – Uitgeverij De Fontein – Aantal pagina’s: 416 – Young adult

******

4 van de 5 sterren – Isolde

‘Halverwege het boek krijgt Gênant enorm veel diepgang en wordt het van een prima verhaal een waardevol boek.’

*****

Gênant is het dagboek van Kat, waarin ze beschrijft wat ze allemaal meemaakt in het eerste semester na de zomervakantie. Kat en haar vriendinnen Millie en Sam willen feminist zijn, maar wat is dat eigenlijk precies (in het laatste hoofdstuk legt Kat dit haarfijn uit)?
Alles wat de vijftienjarige Kat onderneemt, mislukt en Kat raakt steeds meer in de put. Zo halverwege het boek bereikt ze het punt dat ze het alleen niet meer redt en dat ook toegeeft. Ze blijkt dwanghandelingen te doen en spanningsangsten te hebben. Zowel de ouders als de vrienden van Kat reageren hier enorm goed op.

*****

In de eerste helft is Gênant een verhaal over drie jonge meiden die druk zijn met school, vriendjes en het krijgen van vriendjes. Ze hebben het daar zo vaak over, dat ik me op een gegeven moment afvroeg waar het boek naar toe zou gaan. Maar halverwege blijkt dat Kat psychische problemen heeft. Vanaf dat moment krijgt het verhaal diepgang en is het een verhaal dat voor veel jonge meiden waardevol kan zijn. Je bent niet de enige en je bent niet zwak als je toegeeft dat het niet altijd lekker loopt.

*****

De auteur, Kate Weston, heeft zich volledig ingeleefd in meisjes van vijftien en hun taalgebruik. Ze is expliciet en duidelijk, ze windt er geen doekjes om haar beschrijvingen en de uitspraken van de personages. Ze wisselt grappen en humor af met serieuze onderwerpen zonder dat het een afbreuk doet aan het ander. Het boek leest vlot en makkelijk, al vond ik het eerste gedeelte wat te lang duren.

‘Millie ziet er niet uit als een zuipschuit; ze is één en al glamour en zelfbeheersing, zoals die Hollywoodcelebs, wat wel past bij iemand die actrice wil worden. En Sam, die er letterlijk uitziet als een catwalkmodel. De kleur van de lippenstift staat haar perfect en lijkt niet van haar mooie volle lippen te zijn gevallen, zoals bij mij. Wacht even, mogen feministen er eigenlijk wel leuk uitzien? Gaat het er juist niet om dat we ons niet langer conformeren aan het idee dat je er schattig en meisjesachtig bijloopt? In dat geval ben ik toch zeker een betere feminist omdat ik er nogal slonzig uitzie? Alsof ik serieus heb lopen protesteren (met wijn)?
Of misschien is dat wel onfeministisch van me en mogen vrouwen er schattig bij lopen als ze daar zin in hebben? Feminist zijn is best wel verwarrend, eerlijk gezegd.’

Vanavond besluit je op tijd naar bed te gaan. Als je lekker onder de dekens ligt, ga je eerst nog even een stukje lezen om je hoofd leeg te maken. De belevenissen van Kat raken je en voor je het weet is het alweer laat en heb je Gênantal voor de helft uit.

50%

50%

416 pagina’s