Recensie: Margje Woodrow – Fake trip

Recensie: Margje Woodrow – Fake trip

Een vierdaagse schooltrip naar Barcelona. Zon, tapas, iedereen hoopt te chillen op het strand en wil stiekem het nachtleven verkennen. Helaas staan er verplichte excursies op het programma. Al snel gebeuren er vreemde dingen. Zo komt een van de docenten niet opdagen, gebeurt er een afschuwelijk ongeluk in de Sagrada Familia en wordt in de groepsapp een onheilspellend filmpje gedeeld. De spanningen tussen de leerlingen, maar ook tussen de leerlingen en de docenten lopen hoog op.

ISBN: 9789026151149 – Uitgeverij De Fontein – Aantal pagina’s: 284 – Jeugdboek

*****

4 van de 5 sterren – Isolde

‘Vooroordelen kunnen enorm uit de hand lopen, zo blijkt uit dit bloedstollende verhaal.’

*****

In Fake trip verschijnen veel personen ten tonele, zoals diverse leerlingen, docenten en twee geheimzinnige ‘daders’.
De twee belangrijkste personages zijn Demi en Billy. Allebei hebben ze een rugzak met privéproblemen, die bij vrijwel niemand van de medeleerlingen of docenten bekend zijn. Ze dealen er in hun eentje mee. Ze zijn verliefd op elkaar en in Barcelona geven ze dat stap voor stap aan elkaar toe.
Maar ook de twee geheimzinnige daders, Barca_wolf en iemand die met een kattenicoontje wordt aangeduid, zijn belangrijke personages. Het boek opent met een chat tussen hen beiden, over iets waarvan pas veel later duidelijk wordt wat er is gebeurd. Dat het niet goed is, is wel duidelijk. Evenals dat ze nog niet klaar zijn en nog meer mensen te pakken willen nemen. Mensen die toevallig ook mee zijn naar Barcelona. Verder maken we in het verhaal nog kennis met vrienden van Demi of Billy.

*****

Fake trip speelt zich af in Barcelona. Als je zelf in Barcelona bent geweest, zul je merken van Margje Woodrow de sfeer en omgeving treffend weet te omschrijven. Je voelt de warmte en het is soms net of je er zelf ook rondloopt.
Belangrijker is echter de sfeer tussen de regels door. Fake trip is immers een jeugdthriller, dus spanning is een essentieel element. Het lopende verhaal, waarbij het perspectief wisselt tussen Billy en Demi, wordt afgewisseld door chats tussen de daders en fragmenten vanuit hun perspectief. Al vrij snel in het verhaal laden bepaalde personen de verdenking op zich. Woodrow slaagt er in je verschillende keren op het verkeerde been te zetten en je lang te laten twijfelen wie nu eigenlijk die daders zijn.

*****

Margje Woodrow heeft met Fake trip een boek geschreven dat lekker vlot en makkelijk leest. De verschillende perspectieven van Demi en Billy zijn goed herkenbaar en je kan goed meeleven met de issues waar zij mee te maken hebben. Dat is gelijk het interessante van dit boek: het is een thriller waarin je op zoek wil naar wie iets waarom heeft gedaan, maar ondertussen hebben de hoofdpersonages met situaties te maken die hun leven moeilijk maken en daar wil je ook meer over weten.

‘Gaat dit over mij? Gelukkig verbergt mijn zonnebril de schrik op mijn gezicht. Moet ik nu vragen over wie ze het heeft? Is het gek als ik dat niet doe? Gelukkig redt Michiel me uit dit ongemakkelijke moment; hij legt de broodjes, flesjes water en het fruit op een houten bankje. Katja staat meteen op om iets te halen.
Ik wacht expres even en scrol door naar de foto’s van vandaag, ook al snak ik naar water. Ik sla de vliegreis over en begin bij de Sagrada Familia. Minstens dertig stuks van Cheyenne waar ik snel doorheen swipe. Ik ben meer benieuwd naar de andere shots. Hè? Ik tik op de foto. Wie heeft deze gemaakt? Ikzelf? In de lift? Dat gebeurde dan per ongeluk, toen ik bijna struikelde zeker. Ik zoom in. Het beeld wordt waziger, maar Alexs mobiel steekt echt uit zijn broekzak. Dus hij was hem helemaal niet kwijt. Cheyennes woorden klinken weer in mijn hoofd. Ben jij zaterdagnacht vergeten of zo?

Het liefst lees je Fake trip tijdens je eigen reis naar Barcelona. Maar als dat er voorlopig niet in zit, lees je dit boek op een vrije middag als de temperatuur hoog oploopt. Je hebt een frisse alcoholvrije cocktail of een glas sangría in je hand en waant je zo alsnog aan een Spaanse Costa.

76%

24%

284 pagina’s