Recensie: Marie-Claire Melzer – Drie vrouwen

Hoe een vergeten generatie feministen vocht voor verworvenheden die we vandaag als vanzelfsprekend beschouwen.

Een echtscheidingsadvocaat met een eigen praktijk, een doktersvrouw die zich inzet voor ongehuwde moeders en een journalist met een agenda. Corry Tendeloo (1897-1956), Charlotte Polak-Rosenberg (1889-1944) en Willemijn Posthumus-van der Goot (1897-1989) zijn totaal verschillende vrouwen, maar alle drie overtuigd feminist. Medio jaren dertig vinden ze elkaar op de barricaden in hun strijd voor gelijke rechten in het oerconservatieve Nederland. Ze voeren slimme campagnes en winnen geleidelijk aan invloed. Eind jaren dertig weten ze zelfs de regering een halt toe te roepen als deze gehuwde vrouwen een arbeidsverbod wil opleggen. Maar dan breekt de oorlog uit en lijken al hun inspanningen vergeefs te zijn geweest.

In Drie vrouwen brengt Marie-Claire Melzer de eerste decennia van de vorige eeuw op meeslepende wijze tot leven.

ISBN: 9789021341484 – Alfabet Uitgevers – Aantal pagina’s: 288 – Non-fictie, feminisme

*****

4 van de 5 sterren — Frederique

Drie vrouwen legt de lezer haarfijn uit hoe hard feministen hebben moeten vechten voor de rechten van vrouwen die we nu als vanzelfsprekend ervaren en is een eerbetoon aan de vergeten feministen.’

*****

Drie vrouwen beschrijft het feminisme vanaf de jaren dertig tot aan 1989, waarbij de focus ligt op de verschillende feministische bewegingen van voor de Tweede Wereldoorlog. Het boek laat tot in detail zien hoe vrouwen als Corry Tendeloo, Charlotte Polak-Rosenberg en Willemijn Posthumus-van der Goot zich met ieder hun eigen beweegredenen aansloten bij feministische bewegingen, en hoe die verschillende bewegingen zich ontwikkelden en reageerden op de veranderingen in de maatschappij.

*****

Marie-Claire Melzer zet op een heldere manier het verhaal van de feministen van de jaren dertig uiteen. Het boek leest vlot en de stappen tussen de verschillende onderwerpen in het boek zijn goed te volgen. Eigenlijk leest Drie vrouwen helemaal niet als non-fictie.

‘In het conservatieve Nederland van de jaren dertig behoorden de drie feministen tot en kleine voorhoede met vooruitstrevende ideeën die ze via progressieve organisaties als Vrouwenbelangen tot uiting brachten. Dat deden ze op dynamische wijze, in de zin dat ze met hun tijd meegingen en er bijvoorbeeld niet voor terugschrokken om nieuwe media als radio en film in te zetten. Maar het uitte zich ook in hun heldere, moderne taalgebruik (Polak-Rosenberg gebruikte zelfs al een moderne, vereenvoudigde spelling) en hun neiging zich tot álle vrouwen te willen richten, dwars door alle zuilen heen.’

Drie vrouwen is een perfect boek voor mensen die geïnteresseerd zijn in het feminisme of mensen die zich graag willen verdiepen in een onderbelicht deel van de feministische bewegingen in Nederland. Het is handig als je wat voorkennis hebt over het feminisme voordat je gaat lezen, maar het is absoluut geen must. Er staan allerlei bronnen en archieven achterin ter aanvulling.

50%

50%

288 pagina’s