Recensie: Osamu Dazai – Als mens mislukt

Japan, begin jaren dertig van de vorige eeuw. Yozo Oba blikt terug op zijn ongelukkige liefdesaffaires, en de vervreemding die hij altijd heeft gevoeld van zijn familie, van zijn vrienden, van de samenleving. De aantekeningen die hij maakt, laten zien wat er gebeurt als depressie en angst zich meester maken van een mens die vertwijfeld op zoek is naar een ‘geslaagd leven’. Als mens mislukt toont op schitterende wijze de gevoelens van een neerslachtige generatie die opgroeit in de jaren dertig van de vorige eeuw.

Het semi-autobiografische Als mens mislukt is sinds zijn verschijnen in 1948 een van Japans belangrijkste boeken en is, mede door verschillende manga- en anime-adaptaties, uitgegroeid tot een internationale bestseller. Nu verschijnt het voor het eerst in een Nederlandse vertaling.

ISBN: 9789464521023 – Uitgeverij Cossee – Aantal pagina’s: 192 – Roman

*****

4 van de 5 sterren — Frederique

Als mens mislukt is een pijnlijk menselijk en intense roman over de eenzaamheid en tragedie van Yozo’s leven.’

*****

Yozo Oba heeft van jongs af aan een zwakke gezondheid en een neerslachtige blik op de wereld. Hij kan niet begrijpen wat andere mensen drijft en kan dan ook moeilijk verbindingen met hen aangaan. Hij is bang voor praktisch alles en wil eigenlijk vooral aardig gevonden worden. Yozo besluit als kind al om de clown uit te hangen en mensen altijd te laten lachen, zodat ze nooit verder kijken dan zijn masker. Naarmate Yozo ouder wordt, maakt dit hem echter steeds eenzamer en valt hij ten prooi aan allerlei verslavingen.

*****

Als mens mislukt is qua sfeer een zwaar boek, meteen vanaf de eerste regel heeft het boek iets onheilspellends en melancholisch. Hierdoor is het aan het begin een klein beetje moeilijk om in het boek te komen. Als je doorleest, krijg je steeds meer door dat de spanning die de sfeer creëert ervoor zorgt dat Als mens mislukt steeds meer begint te intrigeren, en aan het einde is het boek niet meer weg te leggen.

*****

De schrijfstijl van Osamu Dazai (vertaling door Luk Van Haute) is lastig te omschrijven. De zinnen zijn af en toe behoorlijk lang en je moet goed op blijven letten terwijl je leest, anders raak je de draad kwijt. Tegelijkertijd leest Als mens mislukt vlot, mede door de zwartgallige humor.

‘Voor wat hij uitkraamde kon ik evenwel geen greintje respect opbrengen. Hij was een dwaas, dacht ik, zijn schilderijen zijn ongetwijfeld waardeloos, maar misschien is hij een leuke gezel om plezier mee te maken. Op dat moment zag ik immers voor het eerst in mijn leven een heuse stoute jongen uit de grote stad in actie. Ook al zag hij er anders uit, hij was wel degelijk een soortgenoot van me op één punt: we hadden alle voeling verloren met de bezigheden van de mensen in deze wereld en waren op de dool. Wat hem dan weer fundamenteel onderscheidde van mij was dat hij de clown uithing zonder zich daar bewust van te zijn en bijgevolg ook helemaal niet besefte hoe zielig die clownerie was.
Het is louter lol trappen, ik ga alleen met hem om voor het plezier, zo dacht ik de hele tijd misprijzend en terwijl we samen op stap gingen schaamde ik me soms zelfs voor mijn vriendschap met hem, tot ik uiteindelijk zowaar ook tegen deze man het onderspit delfde.’

Zorg dat je een vrij weekend hebt, want zodra je eenmaal gegrepen bent door Als mens mislukt is het boek moeilijk weg te leggen. Laat niemand je storen tijdens het lezen en blijf goed opletten, bij dit boek moet je je aandacht erbij houden.

50%

50%

192 pagina’s