Recensie: Roelof Bouwman & Minke de Vogel – Forever 80’s

Recensie: Roelof Bouwman & Minke de Vogel – Forever 80’s


Forever 80’s, het levensgevoel van de jaren tachtig in typerende reclames en advertenties!

In de jaren tachtig werd de wereld van de eenentwintigste eeuw geboren. De computer kwam in ons leven – en ging nooit meer weg. Maar ook merkkleding, het marktdenken en de pincode beleefden een doorbraak. We werden zakelijker en liberaler en moesten steeds minder hebben van tabak en calorieën. Muziek was voortaan digitaal en dankzij aerobics kregen we een ‘maakbaar’ lichaam, liefst net zo strak als ons interieur. Alles werd anders – en alles blééf anders.

Het fascinerende verhaal van de jaren tachtig wordt in Forever 80’s verteld door de advertenties die het decennium kleur gaven. Van het Zwitserlevengevoel tot de United Colors of Benetton en van het succes van Petje Pitamientje tot het fiasco van Buckler: Forever 80’s laat zien hoe we werden wie we zijn.

ISBN: 9789046830840 – Nieuw Amsterdam – Aantal pagina’s: 256 – Non-fictie, informatief


*****

5 van de 5 sterren — Sandra


Start scrollen!

Vanaf hier weet je binnen één minuut of dit boek bij je past.

Recensie in één zin

Forever 80’s is een mooi naslagwerk, waarin alle facetten van de jaren tachtig prachtig worden belicht, voor iedereen die dit bijzondere decennium heeft meegemaakt en/of opnieuw wil beleven.’

Wat heb ik aan dit boek?

*****

Forever 80’s brengt de jaren tachtig op een bijzondere manier in beeld. Informatieve stukken tekst worden afgewisseld met advertenties. Het boek laat iedereen, die dit decennia heeft meegemaakt, deze periode opnieuw beleven en geeft anderen, die dit niet hebben meegemaakt, een prachtig inkijkje in wat er toen allemaal in Nederland en de wereld speelde en welke ontwikkelingen er waren.
— Sandra

Schrijfstijl

*****

Forever 80’s is vlot en enthousiast geschreven en leest prettig weg. Het is een groot feest van herkenning en superleuk om allemaal terug te zien.
— Sandra

Passage uit het boek

‘De dominantie van het beeld ging gepaard met steeds meer aandacht voor het merk. Vooral bij kleding was dat het geval. De merknaam of het logo, voorheen nog decent verscholen in de boord, promoveerde naar de linkerborst, niet toevallig de plek waar onderscheidingen thuishoren. Het duurde niet lang of het begrip ‘merkenterreur’ deed zijn intrede, want zeker op het schoolplein kon je zomaar een outcast worden als je niet de juiste merkkleding droeg.’

Voor wie is dit boek?

Het boek is voor iedereen die dit bijzondere decennium heeft meegemaakt en opnieuw wil beleven, maar daarnaast ook voor mensen die niet in deze periode zijn opgegroeid en zich hierover graag wil laten informeren. Geschikt voor iedereen tussen 8 en 88 jaar.
— Sandra

Voor vrouwen of mannen?

vrouw-of-man

50%

50%

Hoe dik is de pil?

256 pagina’s
dikke-pil

Ook gelezen? Hoeveel sterren geef jij dit boek?

 


boekiewoogie-beeldmerk


+ Er zijn nog geen reacties

Reactie toevoegen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.