Recensie: Ursula K. le Guin – Lavinia

Recensie: Ursula K. le Guin – Lavinia

Lavinia, dochter en metgezel van koning Latinus, heeft eindelijk de leeftijd bereikt om te trouwen. In de weken na haar verjaardag bezoeken meerdere kandidaten het paleis. Haar moeder geeft de voorkeur aan een bloedverwant: koning Turnus van Rutulia. Hij is knap, heldhaftig en heeft alles wat een jong meisje zou willen, maar Lavinia droomt van een andere man. Haar hart ligt bij de machtige Aeneas van Troje, een krijger over wie ze alleen heeft gehoord van een dichter die verschijnt in haar dromen en haar overtuigt van hun gezamenlijke toekomst. Als Lavinia weigert te trouwen met Turnus weet ze dat ze een oorlog zal ontketenen – maar haar lot werd verzegeld op het moment dat de dichter aan haar verscheen en sprak over de liefde van haar leven.

ISBN: 9789402320848 – Uitgeverij Boekerij- Aantal pagina’s: 336 – Roman, historisch

*****

4 van de 5 sterren – Isolde

‘Mooie hervertelling van een werk van de Romeinse dichter Vergilius.’

*****

De hoofdpersoon, die tevens het verhaal vertelt, is ook degene die het boek haar naam heeft gegeven: Lavinia. Lavinia is de dochter van koning Latinus in Latium, het gebied rondom Rome dat ten tijde van het verhaal nog niet bestaat. Lavina heeft de leeftijd bereikt waarop ze moet gaan trouwen. Er komen allemaal mannen naar het paleis en Lavinia’s moeder heeft op basis van allerlei praktische argumenten al snel een voorkeur voor Turnus. Lavinia is er op basis van voortekenen van overtuigd dat zij met een groot krijger zal gaan trouwen en ziet een huwelijk met Turnus niet zitten.

Aeneas, een van de helden van de Trojaanse oorlog, arriveert met zijn familie en Trojaanse vluchtelingen aan de kust van Latium. Dit is de held waar Lavinia op wachtte en haar vader geeft haar hand aan Aeneas. Dit leidt tot een oorlog van het volk van de afgewezen Turnus en de Trojanen. Wat een wrange herhaling van de geschiedenis; de Trojanen zijn weer verwikkeld in een oorlog die door een vrouw is veroorzaakt…

Ook interessant om te weten: er zijn verschillende mythen over de stichting van Rome en in een van deze mythen wordt Aeneas gezien als de stichter van Rome.

*****

Je moet er waarschijnlijk van houden, van de mythen uit de klassieke oudheid. Als je ze vaker hebt gelezen, zal je bij het lezen van Lavinia de nodige dingen herkennen. Vaak weet je ook op voorhand hoe het verhaal afloopt, maar dat is niet erg. Het leuke van een hervertelling is dat de auteur vaak een ander perspectief kiest dan het originele of het overgeleverde verhaal. Dat leidt tot nieuwe inzichten en verrassingen.
Lavinia is een boek waar je de tijd voor moet nemen om in alle rust te lezen en tot je door te laten dringen. Als je hervertellingen leuk vindt, lees dan bijvoorbeeld ook eens Penelope van Margaret Atwood.

*****

Ursula K. Guin heeft een verhaal geschreven in een rustige en bedachtzame stijl. Ze neemt, wat goed past bij het genre, de ruimte voor beschrijvingen van de omgeving en van situatie. Het verhaal leest niet per se heel snel, maar het is wel toegankelijk en mooi geschreven. De hoofdpersonages komen tot leven in een mooi liefdesverhaal. Aan het einde van het boek heeft Guin uitleg gegeven over het verhaal en haar keuzes.

‘Op de heuveltoppen zullen prachtige tempels van marmer en goud prijken, met brede poorten en onnoemlijk veel beelden van marmer en brons. In één enkele dag zullen er meer mensen door het forum van die stad lopen, zei hij, dan ik in mijn hele leven zal zien in alle steden en dorpen, op alle wegen, op alle festivals en slagvelden van Latium bij elkaar. De koning van die stad zal de grote heerser van de wereld zijn, zo groot dat hij de titel ‘koning’ zal verafschuwen en alleen bekend zal staan als degene die groot is gemaakt voor de heilige machten, de verhevene. Alle volkeren uit alle landen zullen voor hem knielen en hem eren. Ik geloof hem. Ik weet dat mijn dichter altijd de waarheid vertelt, maar niet altijd de gehele waarheid. Zelfs een dichter kan niet de gehele waarheid spreken.’

Zoek een rustig plekje in de schaduw in de namiddag van een warme dag. Zorg dat je een glas koude witte wijn naast je hebt staan en een schaaltje olijven. Dit is de perfecte setting om optimaal te genieten van het prachtige Lavinia.

50%

50%

336 pagina’s