Recensie: Diane Stein – De kern van reiki

Reiki (Japans voor ‘universele levenskracht’) is een vorm van een alternatieve geneeswijze waarbij met handoplegging wordt gewerkt. Door de handoplegging wordt energie doorgegeven aan jezelf, aan iemand anders of een (huis)dier of plant. Inmiddels is reiki een bekende en geaccepteerde healingtechniek binnen de alternatieve geneeswijzen. Reiki-master Diane Stein biedt in haar boek een overzicht van alle aspecten van reiki en poogt daarmee tevens het geven van reiki ook mogelijk te maken voor een groter publiek.

ISBN: 9789401304658  – Uitgeverij Altamira – Aantal pagina’s: 173 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Antoine

‘Compleet handboek over moderne reiki-beoefening.’

*****

De kern van reiki is primair een handboek voor toepassing van reiki. Het biedt veel inzichten wat reiki inhoudt, hoe de cursist (aankomend healer) reiki kan toepassen, enzovoorts. Behalve de technische aspecten van de reiki-beoefening wordt ook aandacht besteed aan omgangskunde en het aannemen van een professionele houding door de healer. Je kunt echter niet meteen aan de slag door enkel het aanschaffen van dit boek, vereist is dat een inwijding plaatsvindt. Het is van belang op te merken dat in dit boek Stein’s versie van reiki staat weergegeven, die niet overeenstemt met de traditionele vorm van reiki.

*****

De kern van reiki is geschreven als informatief boek in een neutrale schrijfstijl, zonder enige afstandelijkheid. Het boek is compleet en voorzien van praktijkvoorbeelden. De tekst doet op enkele ondergeschikte punten wat gedateerd aan, er wordt bijv. nog gesproken over “15.000 gulden”. De illustraties van de reikisymbolen en de handopleggingen zijn duidelijk.
Een punt van kritiek: Stein vermeldt toch tussen de regels door dat zij kwalen van patiënten heeft genezen, terwijl ze zich in eerste instantie op het standpunt stelt dat reiki mensen juist niet kan genezen. Naar mijn mening had Stein zich in dat opzicht wat terughoudender kunnen opstellen. Diezelfde terughoudendheid moet naar mijn smaak gelden bij de uitgebreid beschreven werkwijze om als reikihealer zelf mentale patronen van psychisch getraumatiseerden te doorbreken.

‘Het universum bestaat uit overvloed en al het goede staat ter beschikking van hen die het vragen en gereed zijn te ontvangen. Voor de meeste mensen, vooral vrouwen, is het niet gemakkelijk te ontvangen – ze hebben geleerd dat ze het niet verdienen goede zaken te hebben of er om te vragen. Dat is natuurlijk wel het geval. Al zijn veel situaties van armoede en gebrek door het karma en de patriarchale situatie bepaald, manifestatie is een vaardigheid die kan worden geleerd.’

In eerste instantie is het boek bestemd voor mensen die reiki willen gaan geven. Aspirant-healers kunnen zowel voor hun reiki-inwijding naar het reiki I-stadium hun voordeel met het boek doen, maar ook als zij reiki-II of zelfs reiki-III willen gaan beoefenen. Daarnaast is het boek geschikt voor geïnteresseerden in Japankunde, alternatieve geneeswijzen en wereldgodsdiensten, enzovoorts. Een zeer goede beheersing van Nederlands is nodig om het boek goed te kunnen volgen; schaf anders de Engelstalige versie van het boek aan.

50%

50%

176 pagina’s