Recensie: Ellie Dean – Voor altijd

Recensie: Ellie Dean – Voor altijd

Londen, 1942. De achttienjarige Ruby Clark is getrouwd met Raymond. Zijn agressie brengt haar leven in gevaar en om die reden ontvlucht ze Londen. Ze weet niet echt waarheen en neemt de eerste de beste trein. Ze belandt aan de kust in het stadje Cliffehaven, een voor haar totaal onbekende plaats. Ze is zinnens om hier een nieuwe start te maken.
Na wat een veelbelovend begin leek, komt Ruby opnieuw in de problemen terecht en moet ze weer vluchten. Ze wordt opgevangen door Peggy Reilly in pension Beach View. Peggy vangt in haar pension mensen op die door de oorlog op de vlucht zijn of er plots alleen komen voor te staan.
Zal Ruby hier de kans krijgen om haar leven weer op de rails te krijgen of blijft het noodlot haar achtervolgen?

ISBN: 9789026164583 – Uitgeverij De Fontein – Aantal pagina’s: 362 – Roman

*****

Voor altijd is een ontroerende en tegelijkertijd confronterende roman.’

*****

De achttienjarige Ruby woont in Londen. Ze is getrouwd met Raymond ‘Ray’. De charmante jongeman op wie ze verliefd werd, verandert al snel in een tiran die haar het leven moeilijk maakt. Het koppel maakt continu ruzie, hij vernedert haar en is vaak agressief. Omwille van haar huwelijksbeloften wil ze, ondanks het advies van haar moeder, niet bij hem weggaan. Tot zijn agressie haar leven werkelijk in gevaar brengt. Ze vlucht in het midden van de nacht weg uit Londen en komt in Cliffehaven terecht.
Peggy Reilly runt Pension Beach View. Tot voor de oorlog was dit een hotel waar vakantiegangers verbleven. Sedert de oorlog vangen Peggy en haar huisgenoten er vluchtelingen op die nergens anders heen kunnen. Peggy is een warme vrouw die haar gasten probeert een liefdevol thuis te geven.

*****

Net zoals in de andere boeken van de Cliffehaven-serie word je in Voor altijd al snel meegesleurd in het verhaal. Alhoewel het verhaal zich in oorlogstijd afspeelt, staat de strijd aan het front niet centraal. Wel centraal staat de strijd van de gewone mensen in hun dagdagelijkse poging om de oorlog zo goed mogelijk door te komen. Dit maakt van dit boek een heel menselijk verhaal.
Voor mij is dit het zesde boek dat ik las uit de Cliffehaven-serie en ondanks het feit dat ik kon genieten van dit boek begin ik toch het gevoel te krijgen dat de verschillende boeken te sterk op mekaar lijken: meisje komt alleen te staan, komt na wat omwegen in Pension Beach View terecht, leert een leuke jongeman kennen en maakt een nieuwe start in haar leven.

Hieronder vind je de links naar de recensies van de vorige boeken uit de Cliffehaven-serie.
Altijd in mijn hart
Een groot hart
Ver van huis
Geef nooit op
Een nieuw begin

*****

Ellie Dean heeft een heel vlotte schrijfstijl. Ze is er sterk in om mensen te omschrijven en je vlug te laten aanvoelen welk type mensen het zijn. Ze slaagt erin het leven in oorlogstijd beeldend te omschrijven zodat je je een voorstelling kan van maken hoe het voor de mensen waarschijnlijk was. De boeken van Ellie Dean zijn op een directe manier geschreven wat ze vlot leesbaar maakt. Ook voor mensen die niet gewoon zijn om een boek te lezen zijn de boeken van Ellie Dean heel toegankelijk.

‘Ruby woonde nu twee weken bij de Frasers en in die periode had Harold tweemaal geprobeerd midden in de nacht haar kamer binnen te komen. Elke keer dat ze aan de eettafel zaten, wreef zijn knie tegen haar been. Tot dusver was ze erin geslaagd nooit met hem alleen te zijn, maar ze werd het zat om altijd op haar hoede te moeten zijn en dacht er serieus over na om ander onderdak te zoeken.
Er was die ochtend weer eens weinig te eten, maar hoewel ze in de verleiding was gekomen om een van Marjory Frasers eieren te koken, had ze dat toch niet aangedurfd en had ze zich tevredengesteld met geroosterd brood met braadvet en het laatste korstje kaas. Het smaakte niet echt lekker, maar met behulp van twee mokken zoete thee was haar maag toch redelijk gevuld.
Ze was weer naar haar kamer geslopen en had de deur gebarricadeerd met de stoel terwijl ze het verstopte geld pakte en diep in de zakken van haar overall stopte.’

Dit boek laat zich vlot lezen op een regenachtige zomerdag, op de sofa met een tasje hete zoete thee bij de hand.

50%